Andrzej Adamczyk ogłosił, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg wzrośnie. Rząd zamierza dosypać do niego dodatkowe 2 mld złotych. Zwiększona będzie również pula inwestycji realizowana z funduszu.
W ramach rządowego funduszu dofinansowaliśmy wiele inwestycji samorządowych, a łącznie na budowę dróg przeznaczyliśmy 13 mld złotych – stwierdził szef MI.
2 miliardy zł na nowe cele
Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dzięki nowelizacji przepisów Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będzie mógł realizować również inwestycje związane z bezpieczeństwem na drogach. Z jego środków powstaną m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie czy przejścia dla pieszych. Na ten cel będzie przeznaczone 1 mld złotych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejny 1 mld złotych będzie natomiast skierowany do samorządów na małe remonty, poprawę nawierzchni dróg. Wiceszef MI tłumaczył, że część z nich nie jest w stanie sama sfinansować remontów, stąd wsparcie centralne. - Nie zatrzymujemy się, jeżeli chodzi o inwestycje drogowe - stwierdził wiceminister.
Przedstawiciele resortu wyrazili przekonanie, że nowelizacja zakończy etap parlamentarnych prac jeszcze przed wakacjami poselskimi (ostatnie posiedzenie Sejmu w okresie wakacyjnym jest zaplanowane na 5 sierpnia). A jakie będą kryteria skorzystania ze środków?
Trzeba pamiętać, że od samego początku […] towarzyszyło nam przekonanie, że najlepszą wiedzę o sytuacji lokalnej mają wojewodowie – opowiadał minister infrastruktury. – Przyjęliśmy zasadę, że o regionie stanowią ci, którzy ten region doskonale znają. I ten mechanizm zdaje egzamin i jest bardzo dobrze oceniany przez samorządowców – przekonywał Andrzej Adamczyk.
Tak zmiany tłumaczy MI
Propozycja Ministerstwa Infrastruktury zakłada poszerzenie zakresu zadań, jakie mogą zostać sfinansowane lub dofinansowane ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Potrzeba zmian wynika z konieczności dostosowania obszarów objętych wsparciem Funduszu do kierunkowych działań wynikających z programu Polskiego Ładu oraz ze wdrażanej strategii Europejskiego Zielonego Ładu. Projektowana ustawa ma również na celu ujednolicenie nomenklatury stosowanej w ustawach i innych przepisach technicznobudowlanych dotyczących dróg oraz uspójnienie przepisów w przedmiotowym zakresie - wyjaśnia resort w uzasadnieniu.