Zysk Tesli na akcję w trzecim kwartale wyniósł 72 centy wobec konsensusu analityków na poziomie 58 centów. Zysk netto wzrósł do około 2,17 mld USD z 1,85 mld USD rok temu. Przychody wyniosły 25,18 mld USD, a rynek liczył na 25,37 mld USD. To wzrost rok do roku o 8 proc.
Tesla rośnie w siłę
Marże zysku zostały w tym kwartale wzmocnione o 739 mln USD przychodów z kredytów regulacyjnych dla branży motoryzacyjnej. Producenci samochodów są zobowiązani do uzyskania określonej liczby kredytów regulacyjnych każdego roku. Jeśli nie uda im się osiągnąć celu, mogą kupić kredyty od firm takich jak Tesla, która ma nadwyżkę kredytów, ponieważ produkuje tylko pojazdy elektryczne.
Produkując pojazdy elektryczne – lub "bezemisyjne" – mogą je nabywać od innych osób, które mają kredyty do sprzedania. Ponieważ Tesla produkuje wyłącznie samochody elektryczne, firma ma wiele nadwyżek kredytowych i sprzedaje je z 100 proc. zyskiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przychody Tesli z branży motoryzacyjnej wzrosły o 2 proc. do 20 mld USD z 19,63 mld USD w tym samym okresie rok wcześniej. Przychody z wytwarzania i magazynowania energii wzrosły o 52 proc. do 2,38 mld USD, podczas gdy przychody z usług i innych przychodów, które obejmują przychody z napraw pogwarancyjnych pojazdów Tesli, wzrosły o 29 proc. do 2,79 mld USD.
W liście do akcjonariuszy Tesla pochwaliła się, że 7 października osiągnęła wynik 22 milionów pojazdów wyprodukowanych i że jej najnowsza oferta, Cybertruck, stała się trzecim najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym pojazdem w USA, ustępując jedynie Modelowi 3 i Modelowi Y. Tesla nie dzieli sprzedaży według modelu.
Chociaż stalowy pickup Tesli był nękany problemami z jakością, firma sprzedała ponad 16 000 Cybertrucków w USA w trzecim kwartale, zgodnie z szacunkami Kelley Blue Book.
Na początku tego miesiąca Tesla poinformowała o dostawach pojazdów w trzecim kwartale na poziomie 462.890 pojazdów. Dostawy są najbardziej zbliżone do sprzedaży raportowanej przez Teslę. Firma poinformowała również, że w okresie kończącym się 30 września wyprodukowała 796.469 pojazdów elektrycznych.
Chociaż dostawy wzrosły o 6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, były one niższe od oczekiwań analityków i nastąpiły po dwóch kwartałach z rzędu spadków rok do roku. "Pomimo utrzymujących się warunków makroekonomicznych, spodziewamy się niewielkiego wzrostu dostaw pojazdów w 2024 roku" – podała spółka w środowej prezentacji wyników.
Firma powtórzyła również swój cel, jakim jest wprowadzenie bardziej przystępnych cenowo modeli w pierwszej połowie 2025 roku.
Tesla stoi w obliczu rosnącej presji konkurencyjnej, zwłaszcza w Chinach, ze strony firm takich jak BYD i Geely, a także nowej generacji producentów samochodów, w tym Li Auto i Nio. W Stanach Zjednoczonych starsi producenci samochodów Ford i General Motors zaczynają sprzedawać więcej pojazdów elektrycznych.
Akcje Tesli od początku października spadły o 18 proc. i zmierzały w kierunku najgorszego miesiąca od stycznia. W ciągu roku akcje spadły o 14 proc., podczas gdy Nasdaq wzrósł w tym czasie o 22 proc