Wykonawcą będzie japońskie Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Gaz-System podkreślił, że jest to spółka o 140-letniej tradycji w międzynarodowym przemyśle żeglugowym, zarządzająca jedną z największych na świecie flot handlowych składającą się z prawie 800 statków. Flota metanowców LNG MOL liczy prawie 120 statków, w tym 7 jednostek FSRU i jest największa na świecie.
Japończycy w walce o gazoport pokonali BW LNG z Korei Południowej.
Jak wyjaśniono, decyzja o wyłonieniu tego dostawcy jest wynikiem rozstrzygnięcia postępowania przetargowego, którego jednym z etapów było zawarcie porozumień (tzw. Term Sheets) w listopadzie 2023 r. z dwoma armatorami, oferującymi najlepsze warunki dostarczenia i użytkowania jednostki FSRU (z ang. Floating Storage Regasification Unit).
"Kamień milowy"
- Wybór dostawcy jednostki regazyfikacyjnej LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji Programu FSRU, nad którym spółka pracowała od wielu miesięcy. W najbliższym czasie skoncentrujemy się na wypracowaniu szczegółowych warunków umowy czarterowej tzw. Time Charter Party. Następnie musimy uzyskać niezbędne zgody korporacyjne organów spółki na podpisanie kontraktu z armatorem - powiedział wiceprezes Gaz-Systemu Andrzej Kensbok.
Nowe niemieckie terminale i polski FSRU będą kolejnymi gazoportami wzmacniającymi bezpieczeństwo całego kontynentu i pozwalającymi skutecznie wprowadzać do europejskiego systemu surowiec sprowadzany z całego świata.
Gdański FSRU znalazł się na liście gazowej infrastruktury krytycznej w ramach przedstawionego przez Komisję Europejską planu szybkiego zmniejszenia zależności od rosyjskich paliw kopalnych i przyspieszenia transformacji ekologicznej - REPowerUE.