Po tym, jak Niemcy zapewniły sobie większe dostawy gazu ziemnego z norweskich złóż - o które także zabiega Polska - kanclerz Olaf Scholz odniósł kolejny sukces w szukaniu zamienników dla rosyjskich surowców, które są kluczowe dla rosyjskiej gospodarki.
Kanada i Niemcy podpisały we wtorek (23 sierpnia) wspólną deklarację o produkcji i eksporcie wodoru do naszego sąsiada w ramach zastępowania gazu ziemnego.
"Sojusz w sprawie wodoru między Kanadą a Niemcami jest istotnym etapem w czasie, gdy przyśpieszamy budowę międzynarodowego rynku zielonego wodoru i tworzymy drogi nowej transatlantyckiej współpracy" - powiedział minister gospodarki Niemiec Robert Habeck. Dodał, że pierwsze transporty rozpoczną się w 2025 r.
Przypomnijmy, że pod koniec 2020 r. rząd federalny w Ottawie przyjął strategię wykorzystania wodoru jako paliwa i zajęcia pozycji lidera w tej dziedzinie. Kanada produkuje obecnie ok. 3 mln ton "niebieskiego" wodoru rocznie. Jest tym samym jednym z dziesięciu największych producentów tego paliw.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kanada na ratunek niemieckiej motoryzacji
Wodór nie jest jedynym surowcem, który Niemcy we wtorek zapewnili sobie w Ameryce Północnej. Ze względu na wojnę w Ukrainie na rynku wystąpił również niedobór rosyjskich materiałów - m.in. niklu i litu - do produkcji samochodów elektrycznych. Rząd Kanady podpisał porozumienie z Volkswagenem i Mercedesem w sprawie udostępnienia kanadyjskich surowców dla branży motoryzacyjnej.
Minister innowacji, nauki i przemysłu François-Philippe Champagne powiedział, że Kanada "jest zdecydowana, by w Ameryce Północnej stworzyć wiarygodną i stabilną sieć dostaw dla produkcji samochodów i baterii".
Dyrektor ds. technologii i zakupów grupy Mercedes-Benz AG Markus Schaefer podkreślał, że jego firma chce przejść na produkcję wyłącznie samochodów elektrycznych do końca tego dziesięciolecia "wszędzie, gdzie warunki rynkowe na to pozwalają".
Natomiast cytowany przez dziennik "The Globe and Mail" szef ds. technologii Volkswagena Thomas Schmall przekazał, że koncern kupi udziały w kanadyjskich firmach surowcowych. Z 20 mld euro planowanych inwestycji VW w produkcję akumulatorów, część trafi właśnie do Kanady.