Obserwujemy właśnie kolejny odcinek serialu pod tytułem "upadłość Ursusa". Znany producent ciągników od wielu lat ma poważne problemy finansowe i potężne długi. Ciągnie się cały czas kwestia sądowej upadłości. Tym razem okazało się, że Ursus na dno pociągnął swojego głównego akcjonariusza - spółkę Pol-Mot Holding.
Syndyk, który obecnie kieruje Ursusem, poinformował, że w dniu 5 kwietnia 2022 roku został mu przekazany odpis postanowienia Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy o ogłoszeniu upadłości Pol-Mot Holding (PMH).
To ta firma 50 lat temu podpisała umowę z włoskim Fiatem i ruszyła z produkcją słynnego polskiego "malucha", czyli Fiata 126p. Później mocno weszła w maszyny rolnicze pod marką Ursus.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nieskuteczna obrona przed upadłością
Teraz wygląda na to, że powoli kończy się historia Pol-Motu. Choć spółka jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa. Wieloletni prezes Ursusa i współwłaściciel PMH, cytowany przez "Puls Biznesu", zapowiedział złożenie zażalenia na decyzję sądu o upadłości.
Jak przypomina PB, pierwszy wniosek o upadłość holdingu z tytułu poręczenia kredytu Ursusa o wartości 12 mln zł złożył bank PKO BP już na początku 2019 roku. Wtedy, chcąc uniknąć problemów, Pol-Mot złożył wniosek o restrukturyzację. Do tej pory wartość zobowiązań urosła do 147 mln zł. Duża część tej kwoty miała być spłacana przez spółki córki (m.in. Ursusa), co ze względu na problemy finansowe nie wypaliło.
W praktyce plan restrukturyzacyjny nie przyniósł zamierzonych efektów. Była jeszcze podejmowana próba restrukturyzacji związanej z pandemią koronawirusa.
"W jej ramach wśród źródeł finansowania ewentualnego układu pojawiły się nowe punkty: udział w projekcie wybudowania fabryki maszyn rolniczych na Bałkanach (w Albanii), handel power bankami do fotowoltaiki oraz możliwa sprzedaż nieruchomości PMH wycenianych na 53,5 mln zł" - wskazuje PB. To też nie wystarczyło, żeby powstrzymać dalsze prace w sądzie nad upadłością.
Historia Pol-Mot Holding
Pol-Mot Holding jest polską grupą kapitałową obecną na polskim i światowym rynku od 1968 roku. Wtedy firma została powołana do obsługi całości kontaktów zagranicznych polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Na początku spółka współpracowała nie tylko z Fiatem, ale też markami: Berliet, Zahnradfabrik, Armstrong, Steyr i Wabco Wetsinghouse.
W 1983 roku doszło do przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w podmiot prawa handlowego - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Na początku lat dziewięćdziesiątych Pol-Mot przeszedł restrukturyzację, której celem było utworzenie lub przystąpienie do podmiotów wyspecjalizowanych w poszczególnych branżach gospodarki, często niezwiązanych z dotychczasową działalnością - budując w ten sposób holding.
Lata 1993-1994 to rozbudowa działalności i prywatyzacja spółki. Efektem tego był debiut na warszawskiej giełdzie w 1997 roku.
Kontynuacja zaangażowania w produkcję ciągników rolniczych owocowała w 2000 roku utworzeniem spółki pod nazwą Pol-Mot Escorts, w której partnerem był jeden z trzech największych w świecie producentów ciągników dla rolnictwa - indyjska firma Escorts Agri Machinery.
W roku 2001 firma Pol-Mot Holding nabyła od koreańskiej firmy Daewoo 30 proc. ich udziałów oraz 10 proc. dodatkowych z puli należącej do CWKS, stając się właścicielem pakietu większościowego klubu piłkarskiego Legia Warszawa.