W Toruniu przetarg na dostawę nowych tramwajów ogłoszono 13 grudnia 2019 r. W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę. Zrobiła t PESA, która zażyczyła sobie prawie 46,5 mln złotych. Po sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym oferta została zaakceptowana, a umowę w obecności Prezydenta Torunia podpisano 22 lipca 2020 roku.
- Te tramwaje będą naprawdę na wysokim poziomie. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów, monitory reklamowe – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Dostawy przewiduje się w terminie 24 miesięcy od daty podpisania umowy. Nowe tramwaje będą obsługiwały przede wszystkim nową linię do tzw. osiedla Jar, ale wspomogą też inne trasy.
Tramwajem do Sofii
Tego samego dnia do siedziby spółki nadeszły świetne wieści z Bułgarii. W Sofii otwarto oferty w przetargu na dostawę 25 tramwajów. Złożyły je trzy firmy - turecki Durmazlar, czeska Skoda i Pesa Bydgoszcz. Ofertę Durmazlar odrzucono, a zarówno pod względem punktacji za technikę, jak i ceny lepsza okazała się oferta Pesa i wszystko wskazuje na to, że właśnie bydgoska firma dostarczy do Sofii kolejne tramwaje.
W stolicy Bułgarii jeździ już 37 tramwajów typu Swing, a w sumie Pesa wyprodukowała i dostarczyła do tej pory 735 tramwajów, z czego 565 jeździ w Polsce, a 170 zagranicą - poza Sofią także w Moskwie, Kijowie, rumuńskim Cluj i Kaliningradzie. W ostatnim czasie bydgoska spółka podpisała też umowę na dostawę 16 tramwajów do Jassy w Rumunii.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie