Airbus A380, największy pasażerski samolot, o rejestracji A6-EDA zostanie poddany recyklingowi. Maszyna została odebrana przez Emirates Airline w 2008 r. i od tamtej pory wykonała 6319 lotów z pasażerami, odwiedzając 62 lotniska na świecie. Ostatni komercyjny rejs A380 odbył się 8 marca 2020 r. na trasie z Singapuru do Dubaju.
Airbus A380 do rozbiórki. Recykling samolotu
Potem inżynierowie linii lotniczych Emirates wymontowali z niego silniki, podwozie, elementy sterowania awioniką, które zostaną ponownie wykorzystane. Wyrejestrowany samolot przekazano następnie firmie Falcon Aircraft Recycling ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
To nasz jak dotąd najbardziej ambitny projekt, w ramach którego nastąpi pierwsza dekonstrukcja A380 poza Europą. Około 190 ton różnych metali, tworzyw sztucznych, kompozytów z włókna węglowego i innych materiałów zostanie usuniętych z samolotu i przekazanych do recyklingu lub ponownego wykorzystania w ramach naszego programu upcyklingu realizowanego przez Wings Craft. Program odzyskiwania zostanie zrealizowany w całości w Zjednoczonych Emiratach Arabskich z gwarancją, że większość części samolotu znajdzie drugie życie
- powiedział Andrew Tonks, dyrektor Falcon Aircraft Recycling, cytowany w komunikacie.
Współpraca Emirates z firmami Falcon Aircraft Recycling i Wings Craft zakłada wyprodukowanie mebli na zamówienie, wykorzystujących elementy wyposażenia wycofanego z użytku samolotu Airbus A380. Do sprzedaży ma trafić m.in. kultowy bar z górnego pokładu. Powstaną też gadżety i pamiątki lotnicze.
Dzięki tej inicjatywie nasi klienci i fani mogą zabrać do domu kawałek historii lotnictwa, jednocześnie ratując cenne materiały przed wysypiskiem i przyczyniając się do charytatywnej akcji za pośrednictwem Fundacji Linii Lotniczych Emirates. To eleganckie "rozwiązanie emerytalne" dla tego kultowego samolotu i naszego flagowca
– powiedział sir Tim Clark, prezes linii lotniczych Emirates.