Amazon otworzył polską domenę. Długo wyczekiwany debiut na polskim rynku wreszcie się dokonał. Sprzedawcy e-commerce z Polski mogli zacząć rejestrować swoje produkty już pod koniec stycznia.
Teraz platforma dostępna jest również dla kupujących. Polscy internauci już wcześniej mieli możliwość kupowania przez Amazon. Tyle tylko, że produkty mogli oglądać poprzez niemiecką domenę, dostępną w języku polskim. Część użytkowników po wpisaniu polskiego adresu wciąż przekierowywanych jest na domenę ".de".
Na wejściu amerykańskiego giganta najwięcej może stracić polski lider e-commerce, Allegro. Wskazywać by mogło tąpnięcie na akcjach w dniu, w którym oficjalnie potwierdzono wkroczenie Amazona do Polski, wówczas to notowania Allegro na warszawskiej giełdzie spadły około 7 proc.
- Dzięki nieustannym innowacjom od ponad 20 lat jesteśmy dla Polaków najpopularniejszym i cieszącym się największym zaufaniem miejscem do robienia zakupów online - podkreślił Francois Nuyts, CEO Allegoro.
Jak podkreślił serwis skupia już ponad 130 tys. sprzedawców, głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw. - Zapewniamy im bardzo konkurencyjne warunki i wspieramy profesjonalnymi narzędziami i usługami sprzedażowymi - dodał.
Również eksperci, z którymi rozmawiał money.pl, podkreślali, że pomimo efektu świeżości, dla wielu Polaków to Allegro pozostanie pierwszym wyborem.
- Allegro ma solidne fundamenty i serwis jeszcze przez wiele lat pozostanie liderem - zaznaczał Marcin Kuśmierz, prezes shoper.pl.
Amazon jest jednak obecny zarówno w wielu europejskich, jak i azjatyckich krajach. To daje duże możliwości dla sprzedawców, którzy mogą zyskać nowy rynek. Z drugiej strony problemem może okazać się wyższa prowizja, jak pobiera amerykańska platforma zakupowa.
Mimo tego presję mogą odczuć również inni sprzedawcy, na przykład z branży elektronicznej. - My mamy tę przewagę, że działamy w wielu krajach, w których Amazon również funkcjonuje - zapewniał w programie "Money. To się liczy" Wojciech Wieroński, członek zarządu MediaMarkt w Polsce, przekonując, że nie obawia się wejścia na nasz rynek Amazona.
- Wejście tak dużego gracza na rynek na pewno będzie z korzyścią dla klientów - stwierdził i zaznaczył, że wojny cenowej spodziewać się jednak nie należy.
- Nasz rynek od zawsze był bardzo konkurencyjny. Amazon na pewno wzmocni konkurencję, ale na ceny to nie powinno specjalnie wpłynąć - zapewniał członek zarządu MediaMarkt w Polsce.
Amazon nie jest pierwszym zagranicznym gigantem aukcyjnym, który próbuje swoich sił na polskim rynku. Warto wspomnieć o porażce serwisu eBay, który kilkanaście lat temu pojawił się w kraju. Również chiński Aliexpress od paru lat próbuje zdobyć pozycję na naszym rynku z polskojęzyczną nakładką.