Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Autostrada A1 gotowa. Na ostatnim odcinku można już jeździć 140 km/h

297
Podziel się:

Odcinek autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem nie ma już ograniczenia prędkości i można po nim jeździć 140 km/h. Tym samym zakończyła się budowa mającej 560 km autostrady znad polskiego morza do granicy z Czechami - poinformowała Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Autostrada A1 gotowa. Na ostatnim odcinku można już jeździć 140 km/h
Odcinek autostrady A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk (GDDKiA, Maciej Zalewski)

GDDKiA podała w piątek, że ostatni z realizowanych odcinków A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem ma ponad 24 km długości i dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia 2022 roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały bowiem jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. "Obecnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h" - podała GDDKiA.

Jak powiedział cytowany w komunikacie drogowców minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, z całej autostrady A1 w jej docelowych parametrach można korzystać już od tygodnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

"Przypomnijmy, że na całym, ponad 80-kilometrowym betonowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy mamy dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu" - zaznaczają drogowcy.

Pierwszy odcinek autostrady A1 - z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego - oddano do ruchu w 1989 roku, a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005-2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007-2014 zrealizowanych zostało nieco ponad 90 km A1, umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015-2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.

W 2018 r. podpisane zostały umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego i trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 roku została zawarta umowa na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska.

560 km do dyspozycji

"Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym, nie przekraczając dopuszczalnej prędkości, w czasie ok. 5 godzin z przerwą na odpoczynek" - podała GDDKiA w komunikacie.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego i drogi krajowej 1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy - to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W piątek został też otwarty nowy odcinek trasy S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem na południe od Warszawy. Odcinek o długości 14,8 km jest jednym z trzech fragmentów arterii wylotowej z Warszawy w kierunku Grójca. Ponieważ trwają jeszcze prace wykończeniowe, na udostępnionej drodze obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 80 km/h. Kierowcy mają teraz do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.

Kiedy kolejne nowe trasy

Kiedy otwarcia kolejnych tras? W drugim kwartale, czyli w okresie kwiecień - czerwiec udostępniony do ruchu ma być fragment drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki, a także odcinek trasy S61 od Ełku do Kalinowa - informowała ostatnio "Rzeczpospolita". "Na drugą połowę roku zaplanowano m.in. oddanie ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina, powinna się także zakończyć budowa południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Bolkowem a granicą z Czechami w Lubawce. Jesienią ma być gotowa południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina" - podawał dziennik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(297)
WYRÓŻNIONE
take tsuda
2 lata temu
Pamiętacie jak PO budowało autostrady ? Tereny zostały rozkopane , tysiące polskich firm budowlanych okradziono z kasy, które upadły, a Chiczycy, Włosi i inne konsorcja zwinęły interes i zwiali z kasą.
z prasy
2 lata temu
A tak PO budowało autostrady ! Tereny zostały rozkopane , tysiące polskich firm budowlanych okradziono z kasy, które upadły a właścicielom i ich rodzinom zniszczono życie, natomiast Chińczycy, Włosi i inne konsorcja zwinęły interes i zwiali z kasą. Później POdobnie budowali elektrownie atomowe w Polsce ! 24-02-2009 17:40 .,Premier Donald Tusk powołał na stanowisko prezesa oraz zarząd Państwowej Agencji Atomistyki poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Na płace władz Agencji rząd Tuska przeznaczył rocznie 280 mln zł. Na przyszłości Polski oszczędzać nie będziemy zapowiedział Tusk : Mój rząd PO-PSL jest gwarantem, że do roku 2020 prąd popłynie z jednej lub dwóch elektrowni jądrowych.
Mistrz Polika...
2 lata temu
zwykłym autem kilka godzin, elektrykiem tydzień
NAJNOWSZE KOMENTARZE (297)
Asai
2 lata temu
Powinno byc osobowki 90km/h ciezarowki 80km/h
Adam N 1973
2 lata temu
Dlaczego Totalna Targowica nie chwali się autostradami które "budowała" w czasie swoich rządów?? Były to najdroższe autostrady w Europie. Dodatkowo już po 10 latach wymagają gruntownych remontów, kiedy powinny być w dobrym stanie przez 30. Przy ich budowie zostało wykończonych wiele polskich firm budowlanych, które zostały oszukane przez swoich zagranicznych partnerów. Z kolei rząd PO nie chciał słyszeć o renegocjacji umów. PiS przez 7 lat oddało do użytku więcej odcinków autostrad i innych dróg szybkiego ruchu, niż rząd PO-PSL przez pełne 8 lat
Nina
2 lata temu
Przeciez tym z KO nic nie potrzebne, jak i ty niektorym komentujacym.Glosujcie na Tuska ,to bedziecie miec bruki i furmanki do jazdy !!
Armia Krajowa
2 lata temu
Wypraszam sobie, Prosze nie zapominac o odcinku jastrzebie Zdroj oraz moscie na ktorym mamy ograniczenie do 110 ze wzgledu na zla konstrukcje
kierowca
2 lata temu
tylko patrzyć jak będzie trzeba za nią płacić
...
Następna strona