GDDKiA podała w piątek, że ostatni z realizowanych odcinków A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem ma ponad 24 km długości i dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia 2022 roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały bowiem jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. "Obecnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h" - podała GDDKiA.
Jak powiedział cytowany w komunikacie drogowców minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, z całej autostrady A1 w jej docelowych parametrach można korzystać już od tygodnia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Przypomnijmy, że na całym, ponad 80-kilometrowym betonowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy mamy dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu" - zaznaczają drogowcy.
Pierwszy odcinek autostrady A1 - z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego - oddano do ruchu w 1989 roku, a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005-2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007-2014 zrealizowanych zostało nieco ponad 90 km A1, umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015-2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.
W 2018 r. podpisane zostały umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego i trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 roku została zawarta umowa na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska.
560 km do dyspozycji
"Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym, nie przekraczając dopuszczalnej prędkości, w czasie ok. 5 godzin z przerwą na odpoczynek" - podała GDDKiA w komunikacie.
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego i drogi krajowej 1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy - to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W piątek został też otwarty nowy odcinek trasy S7 pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem na południe od Warszawy. Odcinek o długości 14,8 km jest jednym z trzech fragmentów arterii wylotowej z Warszawy w kierunku Grójca. Ponieważ trwają jeszcze prace wykończeniowe, na udostępnionej drodze obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 80 km/h. Kierowcy mają teraz do dyspozycji blisko 230 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
Kiedy kolejne nowe trasy
Kiedy otwarcia kolejnych tras? W drugim kwartale, czyli w okresie kwiecień - czerwiec udostępniony do ruchu ma być fragment drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki, a także odcinek trasy S61 od Ełku do Kalinowa - informowała ostatnio "Rzeczpospolita". "Na drugą połowę roku zaplanowano m.in. oddanie ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina, powinna się także zakończyć budowa południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Bolkowem a granicą z Czechami w Lubawce. Jesienią ma być gotowa południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina" - podawał dziennik.