Zgodnie z pierwotnym planem, tunel pod Świną powinien zostać całkowicie otwarty we wrześniu 2022 r. Wykonawca zawnioskował jednak o dodatkowe trzy miesiące. Jak argumentuje, że właśnie o tyle pandemia koronawirusa przesunęła dostawę maszyny drążącej.
Nowych terminów także nie udało się dotrzymać. Prace wciąż trwają, ale robotnicy są na etapie robót wykończeniowych. Widać to na załączonych do tekstu zdjęciach z placu budowy. Trwają też testy nowej infrastruktury.
W ubiegłym tygodniu np. pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem. - Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel - mówi zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy otwarcie tunelu w Świnoujściu?
Jeszcze kilka tygodni temu wykonawca i świnoujski magistrat przekonywali, że w maju tunel pod Świną zostanie otwarty. Wszystko wskazuje jednak, że tak się nie stanie. Nowa deklaracja brzmi, że infrastruktura będzie udostępniona "przed wakacjami".
Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Wolin i Uznam. Inwestycja, której wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. i Gülermak, pochłonie 912 mln zł, z czego większość (775 mln zł) stanowi unijne dofinansowanie.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona przez specjalną maszynę TBM ma 1484 m. - Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości - powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Tunel pod Świną w liczbach:
- Łączna szacunkowa długość inwestycji: ok. 3200 m,
- długość tunelu drążonego metodą TBM: ok. 1483 m,
- długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m,
- długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m,
- łączna szerokość jezdni w tunelu: 10,5 m,
- zewnętrzna średnica tunelu: 13,46 m,
- szerokość pasów ruchu w tunelu: jeden w każdym kierunku po 3,5 m,
- szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu bez podniesienia: po 1,75 m,
- najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny: ok. 38,0 m p.p.m.
Inwestorem jest Urząd Miasta Świnoujście. W praktyce inwestycje realizuje jednak lokalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.