Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Autostrada A1 zbudowana, kolejny odcinek S7 otwarty. Co jeszcze czeka nas w 2023 r.?

169
Podziel się:

Tuż przed długim weekendem majowym kierowcy otrzymali kilka niemałych prezentów od GDDKiA. Drogowcy zlikwidowali wyśrubowane ograniczenia na autostradzie A1 oraz otworzyli nowy odcinek S7. Ale to dopiero początek najważniejszych zmian na polskich drogach, które zaplanowano na 2023 r.

Autostrada A1 zbudowana, kolejny odcinek S7 otwarty. Co jeszcze czeka nas w 2023 r.?
Premier Mateusz Morawiecki będzie miał w tym roku do otwarcia jeszcze ponad 200 km dróg krajowych (PAP, Tomasz Waszczuk)

W piątek (28 kwietnia) politycy obozu władzy mieli spory wybór, jeśli chodzi o lokalizację konferencji prasowych nt. inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Drogowcy udostępnili do użytku kolejny odcinek drogi ekspresowej S7 (Lesznowola - Tarczyn) na południe od Warszawy, a także oficjalnie zakończyli prace na autostradzie A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem.

W praktyce - co należy podkreślić - wspomniana "eska" nie jest jeszcze pełnoprawną ekspresówką. Będzie, gdy zakończą się wszystkie prace, np. przy zabezpieczeniu drogi przed wejściem dzikich zwierząt. Obecnie można tam jechać z maksymalną prędkością 80 km/h. Docelowe ograniczenie do 120 km/h ma być wprowadzone w pierwszym kwartale 2024 r.

O pracach budowlanych można z kolei zapomnieć na autostradzie A1. W kwietniu zakończyły się tam wszystkie roboty. Na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk drogowcy podnieśli limit prędkości do 140 km/h. Finalizacja inwestycji sprawiła, że tzw. Autostrada Bursztynowa biegnie od Trójmiasta do granicy z Czechami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Dwie drogi ekspresowe czekają na otwarcie

Zmiany na mapie drogowej Polski przed majówką 2023 to tylko początek. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w tym roku oddać kierowcom ok. 260 km tras krajowych, głównie szybkiego ruchu. Warto jednak zaznaczyć, że to dużo mniej niż w poprzednich kilku latach.

Czego w takim razie zmotoryzowani mogą się spodziewać w 2023 r.? Jeszcze w tej połowie roku, czyli do końca czerwca, otwarty ma być np. odcinek drogi ekspresowej S3 Kamienna Górna Północ - Lubawka. Mowa o ok. 12 km trasy szybkiego ruchu. Projekt i budowa drogi pochłonie ok. 880 mln zł.

"Ponad 15 km odcinek miał być gotowy w połowie 2022 r., ale jego otwarcie przeciągnie się do drugiego kwartału br. Opóźnienia dotyczyły głównie prac przy estakadach, których w ciągu odcinka będzie aż pięć" - zauważa serwis conadrogach.pl.

Ponadto w najbliższych dwóch miesiącach można spodziewać się otwarcia drogi ekspresowej S61 Ełk Południe - Wysokie (ok. 23 km), która jest elementem szlaku Via Baltica. Koszt projektu i budowy nowej trasy to ok. 687 mln zł.

Łódź pierwszym miastem wojewódzkim z pełną obwodnicą szybkiego ruchu

Wielkimi krokami zbliża się też ważny moment dla mieszkańców zachodniej strony aglomeracji łódzkiej. Gdy się to stanie, Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem tras szybkiego ruchu. Północną i wschodnią obwodnicę stanowią już autostrady A2 i A1, a południową - S8.

Od zachodniej strony aglomeracji GDDKiA buduje drogę S14. Odcinek od węzła Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki jest już w użyciu. Latem - najpewniej w lipcu - wykonawca udostępni kierowcom fragment od Aleksandrowa do węzła Emilia, który połączy A2, S14, ale i pobliską drogę krajową nr 91.

Koszt dokończenia (projektu i budowy) zachodniej obwodnicy Łodzi wynosi 724,1 mln zł. Byłby zdecydowanie wyższy, ale zarządzono optymalizację inwestycji. Dlatego, zamiast poprowadzić ekspresówkę za A2, wykonawca zbudował rondo przy węźle Emilia. Będzie miało do obsługi ruch z autostrady, "eski", ale i ruchliwej "krajówki".

Szybka trasa z Koszalina do Bobolic

W trzecim kwartale, w okolicy września, drogowcy będą mogli pochwalić się budową drogi ekspresowej S11 łączącej Koszalin z Bobolicami. W sumie chodzi o trzy odcinki o łącznej długości ponad 47,5 km i koszcie w wysokości przeszło 1,5 mld zł.

Również na wrzesień zaplanowano otwarcie kolejnego odcinka drogi S7 między Warszawą a Krakowem. Mowa o blisko 19 km dwujezdniowej trasy od miejscowości Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) do węzła Miechów. Projekt i budowa szlaku pochłonie prawie 753 mln zł.

W ostatnim kwartale 2023 r. drogowcy mają też udostępnić prawie 20 km drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka - Śniadowo. Koszt projektu i budowy trasy to ok. 750 mln zł. W ten sposób zakończy się budowa S61 w woj. mazowieckim.

Prawie 50 km nowej autostrady na zachodzie Polski

W drugiej połowie roku - w październiku, jak stanowią umowy - GDDKiA planuje otwarcie ponad 49 km autostrady. Mowa o A18 na odcinku Golnice - Olszyna o łącznym koszcie inwestycji w wysokości przeszło 850 mln zł.

"Po oddaniu pozostałych trzech odcinków, trasa w standardzie autostrady A18 będzie miała ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim. Kierowcy zyskają wygodne połączenie na trasie Wrocław - Berlin" - wskazuje serwis conadrogach.pl.

Ponadto warto wspomnieć, że w drugiej połowie 2023 r. drogowcy planują otworzyć obwodnice: Tomaszowa Lubelskiego (S17), Chełmca (DK28), Praszek (DK45) oraz Olesna (S11).

Plany przetargowe GDDKiA na 2023 r.

W międzyczasie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad następnymi inwestycjami. Plany GDDKiA na ten rok są najszerzej zakrojone w ostatnich pięciu latach. Obejmują ogłoszenie przetargów na trasy o łącznej długości ok. 560 km. Ubiegłoroczny plan zakładał publikację przetargów na 460 km szlaków, w 2021 r. - na ok. 350 km, w 2020 r. - na 353 km, a w 2019 r. - na 435 km.

"Od początku br. ogłosiliśmy przetargi na realizację pięciu odcinków dróg ekspresowych. Dla odcinka S11 Bobolice - Szczecinek Północ już otworzyliśmy oferty, a dla czterech pozostałych jesteśmy przed terminem składania ofert. To trzy odcinki S74: granica woj. świętokrzyskiego - Przełom/Mniów, Cedzyna - Łagów wraz z obwodnicą Łagowa, Łagów - początek obw. Opatowa, a także S7 Czosnów - Kiełpin" - informuje GDDKiA.

Drogowcy dodają, że przed otwarciem ofert jest pięć przetargów ogłoszonych w 2022 r. "To dwa odcinki z dobudowanej drugiej jezdni na S16: Olsztyn Wschód - Barczewo, Barczewo - Biskupiec oraz trzy na S17: Piaski Wschód - Łopiennik, Krasnystaw Północ - Izbica i Izbica - Zamość Sitaniec" - informuje GDDKiA.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(169)
WYRÓŻNIONE
No ale
2 lata temu
A u nas przed blokiem wlasnie wstawiono kilka nowych betonowych plytek w rozklekotanym chodniku. Dlaczego pana Matousza tam nie bylo, tylko pytam ?
Kierowca
2 lata temu
A1 uznamy za zbudowaną, kiedy GDDKiA naprawi wyboje na Śląsku. Obecnie ww. odcinek to skocznia, a nie autostrada. Pokój ludziom dobrej woli, którzy samodzielnie myśląc nie łapią się na tępą, rządową propagandę.
Szybko,szybko
2 lata temu
wybory blisko
NAJNOWSZE KOMENTARZE (169)
Babami
2 lata temu
No nie wiem panie Morawiecki bierze Pan na swoją głowę ogromną odpowiedzialność Otwieranie drogi , tzn każdego 10 kilometrowego odcinka przy udziale mediów to oszustwo i wprowadzanie obywateli w błąd. Otwieranie pań coś co jeszcze nie jest ukończone. Jak można tak blaznować będąc na takim stanowisku?? Ja się pytam wszystkich, którzy odbierają te informacje? JAK SIĘ CZUJECIE? JAK DEBILEbo oni nas tak traktują??!!!
a za PO
2 lata temu
to tylko wykonawcy sie na sznur ciskali hłe hłe i to PO jednej A4
Misio
2 lata temu
Za Tuzka byłoby to niemożliwe, bo żadna autostrada czy droga ekspresowa nie zostałaby otwarta w terminie, wykonawcy nie dostaliby pieniędzy, a Zegarkowy nadal by brał łapówki.
maki
2 lata temu
A Obwodnica Południowa Wrocławia Budowana jest przez Prezydentów Miasta od 2007 roku .tylko 13 lat to jest wynik .A do 2014 rządziło w Polsce PO .Miasto większe od Łodzi tylko woli Platformę ,to jest najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce .Trzecie miejsce w Europie ,jest podium jest, może za walczy o Pierwsze miejsce .Pieniądze byłby gdyby nie stadion za 800 mln zł w kredycie i utrzymanie roczne .Poco dla w porywach 10 tys Kibiców Śląska ,Żadnych imprez dodatkowych .
Sebek
2 lata temu
Ach ten Morawiecki, tak dzielnie dźwiga nasz kraj kochany z kolan.. buduje dla nasz drogi osiedla i żłobki nieustannie wspomagając obywately finansowo.
...
Następna strona