Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Autostrada Wielkopolska musi zwrócić 1,4 mld zł. Sąd UE po stronie Polski

56
Podziel się:

Sąd Unii Europejskiej stanął po stronie Polski w sporze ze spółką Autostrada Wielkopolski o nienależną pomoc publiczną. Do Skarbu Państwa wróci prawie 1,4 mld zł.

Sąd Unii Europejskiej stanął po stronie Polski w sporze ze spółką Autostrada Wielkopolski o nienależną pomoc publiczną.
Sąd Unii Europejskiej stanął po stronie Polski w sporze ze spółką Autostrada Wielkopolski o nienależną pomoc publiczną. (Materiały prasowe)

Państwowa rekompensata dla koncesjonariusza Autostrady Wielkopolskiej z tytułu utraconego przychodu z opłat za przejazd ciężarówek autostradą A2 Nowy Tomyśl – Konin była wyższa niż należyta. Sąd UE odrzucił skargę spółki na decyzję KE w tej sprawie.

Pieniądze trafią do Krajowego Funduszu Drogowego i zostaną przeznaczone na realizację inwestycji drogowych. Spółka Autostrada Wielkopolska może jeszcze zaskarżyć wyrok Sądu UE do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jednakże musiałaby ona dotyczyć tylko kwestii prawnych, a nie faktycznych ustaleń - wskazuje NIK.

"Wykryty przez kontrolerów NIK niewłaściwy mechanizm rozliczania dopiero po dekadzie zamienia się w realne korzyści finansowe dla Skarbu Państwa" - czytamy w komunikacie Izby.

W latach 2006 r. i 2009 r. umowy koncesyjne na budowę i eksploatację autostrad były badane przez NIK. Izba sprawdzała również rozliczenia budżetu państwa z koncesjonariuszami z tytułu rekompensat za przejazdy autostradami.

"W trakcie kontroli Najwyższa Izba Kontroli wykryła szereg nieprawidłowości. Ustalono m.in., że od początku wprowadzenia systemu rekompensat dla koncesjonariuszy za bezpłatne przejazdy autostradami nie zostały podjęte działania, które zapewniłyby ich rzetelne rozliczanie oraz rekompensaty obliczano na postawie nieaktualnych prognoz ruchu i dochodów. Pokontrolny wniosek NIK o zwrot nadpłaty od AWSA wystosowany do Ministra Infrastruktury nie został uznany przez koncesjonariusza." - informuje NIK.

W 2012 r. rząd polski zawiadomił Komisję Europejską, że wypłacił koncesjonariuszowi zawyżoną pomoc. Komisja Europejska w 2014 r. wszczęła oficjalne dochodzenie w tej sprawie, które trzy lata później zakończyło się decyzją zobowiązującą AWSA do zwrotu nienależnych rekompensat (895 mln zł) wraz z odsetkami, czyli w sumie 1,367 mld zł.

Jeszcze jesienią 2017 r. spółka odwołała się od decyzji KE do Sądu UE w Luksemburgu. 24 października 2019 r. sąd podtrzymał decyzję KE, uznając tym samym, że wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe czyli wyższe od należytych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(56)
WYRÓŻNIONE
A2
5 lata temu
Najdroższa autostrada w kraju i jeszcze dostają jakąś pomoc publiczną. Klan Kulczykow jest naprawdę bezczelny.
Ryszard
5 lata temu
Kasa dawno przepukana na łapówki politykom a teraz trzeba zwracać z odsetkami?
Oddaj co pańs...
5 lata temu
dlaczego nikt nie napisze że kulczyk dostał to za darmo (państwo polskie poświadczyło kredyty na budowę więc de facto to państwo je zaciągnęło a zyski wpadały Kulczykowi ). dlaczego nie odbierze się tej Autostrady Kulczykom (wszak de facto to Polacy ta autostradę zbudowali i opłacili )
NAJNOWSZE KOMENTARZE (56)
WIELE NADUŻYĆ...
3 lata temu
Spólki zwiazane z budowa i eksploatacja autosrady A2 powinny stac sie własnoscia PAŃSTWA . O tym , ze Umowa na BUDOWĘ I EKSPLOATACJE / przez 40 lat / AUTOSTRADY A2 była sporządzona w sposób NIEKORZYSTNY dla państwa oznacza , iz była sporządzona w sposób NIEKORZYSTNY DLA POLSKIEGO SPOŁECZEŃSTWA . Okres zawarcia umowy miał miejsce gdy SKARB PAŃSTWA ,, okradany " był przez najrózniejsze ,, podmioty gospodarcze " czerpiace zyski z wyjatkowo ,, korzystnych " warunków jakie zawierały ówczesne umowy ,, prywatyzacyjne " . To w tym okresie państwo polskie ponioslo najwieksze straty pozbywajac się ,, za bezcen " bardzo wielu państwowych praw własnosci...Przypomnę to własnie w tym okresie sprzedano także PZU -najwiekszego polskiego ubezpieczyciela - którego sprzedaż została uznana jako PAŃSTWOWY SKANDAL , za którego ponowne odzyskanie Polacy musieli zapłacić ogromną sumę , znacznie wyższą od tej za jaka sprzedano wspomniana instytucje .
Promil
3 lata temu
Najlepiej niech się wyprowadza,tam do swoich,
Ma
5 lata temu
Dobrze że Banaś z nik był wtedy na urlopie!!!!!!
PATRIOTA 1958...
5 lata temu
CZĘSTO JEŻDŻĘ NA TRASIE LUBLIN-GORZÓW WLKP. AUTOSTRADY PŁATNE OMIJAM Z DALEKA.NA TEJ TRASIE ZAPŁACIŁBYM ZA A-2, Z KOSZTAMI DODATKOWEGO PALIWA 120 ZŁ.W JEDNĄ STRONĘ.A BYŁBYM TYLKO 30 MINUT SZYBCIEJ JAK DROGAMI NIE PŁATNYMI.CZY SIĘ OPŁACA ?.
PATRIOTA 1958...
5 lata temu
NO TO KULCZYKI JUŻ KWICZĄ.
...
Następna strona