Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program rozbudowy autostrady A4 na odcinku między Katowicami a granicą województwa opolskiego. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecny przekrój autostrady nie jest w stanie sprostać obciążeniu ruchem, które wynosi od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę - czytamy w "Rzeczpospolitej".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowy pas ruchu zostanie wybudowany na długości 60 km. W ramach tej rozbudowy konieczne będzie również przebudowanie 11 węzłów drogowych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz m.in. 119 wiaduktów. Przetarg na przygotowanie tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego ma zostać ogłoszony na początku przyszłego roku, a cały etap przygotowawczy powinien zakończyć się w ciągu pięciu lat. Prace budowlane mają rozpocząć się na początku przyszłej dekady - informuje dziennik.
Rozbudowa obejmie również fragment autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. Poszerzenie autostrady będzie polegało na dobudowaniu trzeciego i czwartego pasa na odcinkach pomiędzy węzłem Murckowska i węzłem Byczyna oraz od węzła Byczyna do węzła Balice. Po przejęciu trasy przez Skarb Państwa, rozbudowa obejmie łącznie 60 km - donosi "Rzeczpospolita".
Inwestycje zostały zaplanowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program zakłada poszerzenie A4 na długości od Wrocławia do Tarnowa. W toku jest również decyzja środowiskowa dotycząca planu poszerzenia dolnośląskiego fragmentu A4 - 35 kilometrów trasy od Krzyżowej do Legnicy - dowiedział się dziennik.
Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", w pierwszej połowie tego roku, resort infrastruktury podjął decyzję o rozbudowie o trzeci pas 35-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem. Prace budowlane mają ruszyć ok. 2027 r.
Pierwsza rozbudowa na taką skalę pod ruchem
Rozbudowy najbardziej jednak wymaga autostrada A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków natężenie ruchu przekracza 50 tys. pojazdów na dobę. Od Pruszkowa do Konotopy jest dwa razy większe, trasę zatykają niekończące się sznury tirów - czytamy w dzienniku.
Dodatkowe pasy ruchu powstaną na odcinku od węzła Łódź Północ do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, a także od granicy województw do węzła Konotopa. W sumie 88 km. Jak informuje "Rzeczpospolita", będzie to pierwsze na taką skalę przedsięwzięcie realizowane pod ruchem. Dodatkowe pasy zostaną dobudowane w miejsce szerokiego pasa zieleni dzielącego jezdnie.