Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Awaria kas fiskalnych Novitus. Urząd miar uspokaja przedsiębiorców

5
Podziel się:

Główny Urząd Miar nie podejmie żadnych działań związanych z ponowną certyfikacją kas Delio firmy Novitus - wynika z informacji przekazanych przez urząd redakcji money.pl. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą z drukarek bezpiecznie korzystać po naprawie u producenta.

Kasy Delio firmy Novitus nie będą musiały przejść ponownej homologacji.
Kasy Delio firmy Novitus nie będą musiały przejść ponownej homologacji. (WP.PL, Sebastian Ogórek)

O awarii informowaliśmy w zeszłym tygodniu. Otóż po Nowym Roku przestały poprawnie działać drukarki fiskalne Delio firmy Novitus. Nie były w stanie ustawić daty z rokiem 2020. Przez to kasy musiały trafić z powrotem do producenta, a niejedna firma poszła na przymusowy urlop.

Efekt? Zamknięte sklepy, restauracje, problemy w kinach. Sama firma Novitus szacuje, że trzeba wymienić około 5 tys. urządzeń. Każde z nich musi naprawić producent, a to potrwa. Choć firma Novitus zagwarantowała, że pokryje koszty przesłania do jej siedziby wszystkich wadliwych sprzętów.

Ale to dopiero początek problemu. Jak bowiem zauważył w rozmowie z money.pl ekspert Warsaw Enterprise Institute Kamil Rybikowski, taka ingerencja producenta może naruszyć proces homologacji kas. A to oznaczałoby, że homologację trzeba powtórzyć. W tym czasie kasy nadal by nie pracowały, a straty sprzedawców powiększałyby się z każdym dniem o kolejne tysiące złotych.

Zobacz także: Zobacz też: Pomysł nie tylko na biznes, ale też na życie

Zwróciliśmy się w tej sprawie do Głównego Urzędu Miar. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy kasy fiskalne Delio, po naprawie u producenta, rzeczywiście musiałyby być ponownie homologowane. Na odpowiedź przyszło nam czekać kilka dni, ponieważ urząd zadeklarował, że musi najpierw zapoznać się ze sprawą i stopniem ingerencji producenta w oprogramowanie kas.

- Z informacji otrzymanych od producenta drukarek fiskalnych Delio wynika, że procedura usunięcia usterki zegara drukarki była prostą czynnością serwisową, polegającą na wykonaniu ponownej inicjacji zegara czasu rzeczywistego w autoryzowanych serwisach producenta, bez potrzeby wykonywania przy tym zmian w konstrukcji czy oprogramowaniu drukarki - czytamy w oficjalnym komunikacie podpisanym przez Zbigniewa Ramotowskiego, dyrektora Biura Strategii GUM.

- W tej sytuacji Główny Urząd Miar nie widzi przesłanek do podejmowania jakichkolwiek działań związanych z ponowną certyfikacją kas Delio - czytamy dalej.

To dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Po odebraniu naprawionej kasy mogą oni z powrotem rozpocząć jej użytkowanie - nie muszą obawiać się procesu homologacji.

Czym jest system homologacji? W dużym uproszczeniu jest to potwierdzenie, że kasa fiskalna prawidłowo rejestruje i raportuje dane każdej transakcji. W szczególności chodzi tutaj o obrót oraz naliczanie VAT. Ale system przewiduje też warunki konstrukcyjne maszyny, np. jej budowę czy funkcjonowanie przy zaniku zasilania. Homologację musi mieć każda kasa dostępna na rynku. Wydaje ją prezes Głównego Urzędu Miar.

Również firma Novitus poinformowała, że po przeprowadzeniu audytu, zdecydowała się na zakończenie akcji serwisowej przeprowadzonej w trybie nadzwyczajnym, a także o rozwiązaniu sztabu kryzysowego.

"W związku z powyższym nasz serwis od środy powraca do standardowych godzin pracy, a specjalne dodatkowe oddziały, powołane do doraźnej realizacji napraw z dniem 8.01.2020 będą niedostępne. Nasi Klienci są jednak nadal objęci tą samą procedurą napraw, a wszystkie koszty napraw ponoszone są przez COMP S.A." - uspokajają producenci.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
dvzga
5 lata temu
a banaś ma kase fiskalną?
Stasiek
5 lata temu
Ok. 10 minut zajęła serwisowi fabrycznemu naprawa jednej drukarki.
Jurek
5 lata temu
Jak widać dla gum jest mało istotne czy przy zmianie daty np. z 2019 na 2020 tysiącom klientów kasa odmówi współpracy...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Stasiek
5 lata temu
Ok. 10 minut zajęła serwisowi fabrycznemu naprawa jednej drukarki.
Marcin
5 lata temu
Skoro nie ma ingerencji w oprogramowanie czy fizycznie w kasę to co za problem by klient zrobił to sam? Bo jeśli nie ma takiej możliwości to rozumiem, że zapewne chodzi o modyfikacje która w zależności od rodzaju działalności zablokuje niedzielne transakcje?
Użytkownik z...
5 lata temu
Widzę że niejaki "red." Rosiński to typowy słoik....napisze "artykuł" i nic poza tym więcej nie umie...wracaj człowieczku do swej wsi.
Jurek
5 lata temu
Jak widać dla gum jest mało istotne czy przy zmianie daty np. z 2019 na 2020 tysiącom klientów kasa odmówi współpracy...
dvzga
5 lata temu
a banaś ma kase fiskalną?