Czy za odwołany lot należy się odszkodowanie? PAP zapytał Rzecznika Praw Pasażerów czy w związku z decyzją PLL Lot o wstrzymaniu połączeń z Mińskiem pasażerowie, którzy kupili bilety, mogą liczyć na zwrot pieniędzy lub odszkodowanie.
- Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, jeśli przewoźnik może dowieść, że jest ono spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, a te mogą wynikać z zagrożenia bezpieczeństwa – odpowiedziała PAP Renata Piwowarska.
Renata Piwowarska przypomina też, że w przypadku gdy przewoźnik odwołuje lot (bez względu na przyczynę), pasażerowie mają prawo wyboru pomiędzy: zwrotem — w terminie 7 dni — pełnego kosztu biletu, za część lub części nieodbytej podróży oraz za cześć, lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera; zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Dodatkowo pasażer ma też prawo do finansowego odszkodowania — dla wszystkich lotów o długości do 1,5 tys. km jest to 250 euro, dla lotów wewnątrzwspólnotowych powyżej 1,5 tys. km do 3,5 tys. km jest to 400 euro. W przypadku wszystkich innych lotów jest 600 euro.
Przewoźnik może jednak dowieść, że anulowanie lotu wynikało z powodu spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Zdaniem Piwowarskiej może to być na przykład destabilizacji politycznej, warunków meteorologicznych uniemożliwiających lot, zagrożenia bezpieczeństwa, nieoczekiwanych wad mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu oraz strajków mających wpływ na działalność przewoźnika.
- Zakaz lotów, który został wprowadzony, jest decyzją niezależną od przewoźników lotniczych i nie będą oni najprawdopodobniej ponosili odpowiedzialności odszkodowawczej, jednakże każdy przypadek musi zostać zbadany indywidualnie, gdyż drugą przesłanką zwalniającą przewoźnika z odpowiedzialności odszkodowawczej jest przesłanka, że podjął on wszelkie racjonalne środki, żeby uniknąć odwołania lotu — wyjaśnia Renata Piwowarska.
Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku informacji o odwołaniu lotu podanej przynajmniej dwa tygodnie przed datą wylotu. Odszkodowanie nie przysługuje także w przypadku, w którym pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.