Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Biją na alarm. Brakuje mechaników samochodowych. "Dramatyczny niedobór"

20
Podziel się:

Spośród 24 tys. polskich warsztatów aż 75 proc. poszukuje fachowców. Głównym problemem niedoborów jest mała liczba młodych ludzi wybierających zawód mechanika - poinformowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Biją na alarm. Brakuje mechaników samochodowych. "Dramatyczny niedobór"
Brakuje mechaników samochodowych w warsztatach (Getty Images, takoburito)

- Liczba samochodów na polskich drogach nieustannie rośnie, a tymczasem branża motoryzacyjna stoi przed paradoksalnym wyzwaniem. Mimo rosnącego zapotrzebowania na usługi, warsztaty samochodowe borykają się z dramatycznym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje, odczuwalne zarówno przez właścicieli warsztatów, jak i przez kierowców, którzy często muszą się ustawiać w kolejkach w oczekiwaniu na naprawę samochodu. Rosną też koszty obsługi pojazdów - powiedział Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Według danych SDCM, spośród 24 tys. warsztatów samochodowych działających w Polsce 75 proc. poszukuje fachowców do pracy. Jak wskazał Bęben, główną przyczyną niedoboru mechaników samochodowych na rynku pracy jest ograniczony napływ młodych ludzi do zawodu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Reszty można się nauczyć". Oto jak zostać mechanikiem lotniczym

Co odstrasza przyszłych mechaników samochodowych?

- Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka fizyczna praca w kanale czy pod podnośnikiem. Jednak obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej. Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne. Współczesne samochody to skomplikowane maszyny, których obsługa wymaga nie tylko wiedzy mechanicznej, ale również umiejętności z zakresu mechatroniki, elektroniki, a nawet informatyki - wskazał Bęben.

W opinii prezesa SDCM, praca w branży motoryzacyjnej oferuje dziś nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie i stabilne zatrudnienie w rozwijającym się sektorze, ale także możliwości ciągłego rozwoju zawodowego i poznawanie najnowszych technologii. - Dla młodych ludzi pasjonujących się motoryzacją i techniką, związanie się z tą branżą może być przepustką do naprawdę fascynującej kariery - stwierdził Bęben.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
Realista44
2 miesiące temu
Ile płacicie!? Żaden wykwalifikowany mechanik nie będzie tyrał za śmiechu warte stawki na jakiegoś pseudo-przedsiębiorcę
Jan
2 miesiące temu
Może po prostu niewidzialna ręka rynku za mało im płaci?
ikikiiii
2 miesiące temu
Skoro mechanicy tak mało zarabiają, to dlaczego naprawa auta jest tak droga?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Franek
2 miesiące temu
Tak, tak. Specjaliści z komputerem wymienią zdalnie tulejki wachacza, przeguby, olej czy filtr. Gratuluje redaktorowi artykułu.
Polonez
2 miesiące temu
To może zamiast prowadzić nieopłacalnej stacji diagnostycznej i sapać, że stówa za przegląd to mało zabrać się za naprawę samochodów?
Życie
2 miesiące temu
Generalnie to kowalska robota
Hakerr
2 miesiące temu
Ja też mam pełne ręce roboty nie wiem gdzie je wsadzić za co się złapać.
realista
2 miesiące temu
Rozwiązanie jest bardzo proste. Otworzyć jeszcze bardziej granice dla imigrancki A i Niemcy chętnie podeślą nam trochę inżynierów i lekarzy, bo przyjęli ich trochę za dużo.