Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
HTO
|
aktualizacja

Bojkot sieci handlowych w Polsce. Czy trwa nadal?

Podziel się:

Wraz z atakiem na Ukrainę, wiele przedsiębiorstw w geście solidarności wycofało swoje interesy z Rosji. Nie wszyscy się na to zdecydowali, co spotkało się z falą krytyki i konsumenckim bojkotem. Na początku wojny część osób deklarowało, że przestanie robić zakupy w Auchan, Decathlon i Leroy Merlin. Czy obecnie te sieci handlowe narzekają na brak zainteresowania? Sprawę opisały "Wiadomości Handlowe".

Bojkot sieci handlowych w Polsce. Czy trwa nadal?
Leroy Merlin to jedna z sieci handlowych, która nie wycofała swojej działalności z Rosji (Adobe Stock, Marcin Golba)

Badanie, jak wyglądał bojkot trzech sieci handlowych, przeprowadziła firma PanParagon od 19 lutego do 17 września.

Na czym polegała analiza? Na sprawdzeniu wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon i procentowym oszacowaniu, ile z nich pochodzi z trzech bojkotowanych sieci handlowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Widać bojkot, ale krótki

Jak informuje Antonina Grzelak z firmy PanParagon, spadek zainteresowaniem sieciami Decathlon i Auchan jest zauważalny, ale tylko przez pierwsze tygodnie od momentu ogłoszenia bojkotu konsumenckiego. Pod koniec kwietnia kupujący przestali unikać tych sieci handlowych, a szczególnie widać to na przykładzie tej z asortymentem sportowym.

Rozpoczęcie sezonu letniego spowodowało, że konsumenci przestali omijać sieć Decathlon. Jak dodaje Antonina Grzelak, na ten fakt wpływa nie tylko chęć zaopatrzenia się w sprzęt sportowy, ale także deklaracja wycofania się z rosyjskiego rynku.

Autorzy badania zauważają, że spadek zainteresowania francuską siecią handlową trwał nieco dłużej. W Auchan do końca maja zakupy robiło mniej Polaków, ale od początku czerwca znów widoczna była tendencja wzrostowa. Skok był wyższy od momentu rozpoczęcia wojny - czytamy na na wiadomoscihandlowe.pl.

Co z bojkotem Leroy Merlin?

Jak wygląda sytuacja z siecią oferującą materiały budowlane? Autorzy badania zauważają, że Leroy Merlin miał stałą tendencję. Widać było zarówno minimalne spadki zainteresowaniem sprzedaży, jak i wzrosty. "Wiadomości Handlowe" podają, że w perspektywie czasu bojkot Leroy Merlin nie miał praktycznego zastosowania.

Dlaczego? Wyjaśnia to Antonina Grzelak. - W dobie szalejącej inflacji to cena i dostępność grają główną rolę. Niestety, wraz z biegiem czasu regularnie rosną ceny większości produktów, przy czym podwyżki w wielu przypadkach są kilkuzłotowe. W takiej sytuacji Polacy szukają oszczędności wszędzie tam, gdzie tylko to możliwe - zaznacza.

To niejedyne badanie konsumenckiego bojkotu

Badania na temat konsumenckiego bojkotu były również przeprowadzane w kwietniu, o czym informował money.pl. Wtedy też jasno pokazano, że deklaracje nie zawsze były zgodne z praktyką. Analiza UCE Research i Proxi.cloud wykazała, że Decathlon, Auchan i Leroy Merlin zanotowały spadki, ale były one minimalne. Trzeba wziąć także pod uwagę fakt, że analizę przeprowadzono od 24 stycznia do 23 lutego i od 24 lutego do 26 marca br.

Wtedy też, poinformowano, że asortyment oferowany przez Decathlon czy Auchan był przeznaczany na pomoc humanitarną dla uchodźców oraz tych, którzy pozostali w Ukrainie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl