Do zdarzenia doszło 12 listopada. 42 pasażerów lotu Ryanair z Katowic do Dortmundu nie zdążyło na samolot z powodu długiej kolejki do kontroli bezpieczeństwa. Pasażerowie utknęli w tłumie, mimo że przybyli na lotnisko na czas. Uziemieni musieli na własną rękę szukać transportu do Niemiec.
Przedstawicielka Ryanaira wyraziła ubolewanie z powodu opóźnień w kontroli bezpieczeństwa na lotnisku w Katowicach. "Żałujemy, że opóźnienia w kontroli bezpieczeństwa, które są całkowicie poza naszą kontrolą, spowodowały, że pasażerowie nie zdążyli na swój lot" - napisała w odpowiedzi na pytania dziennikarzy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Władze Katowice Airport pełną odpowiedzialność za to zdarzenie wzięły na siebie i zadeklarowały wypłatę zadośćuczynienia.
Takie sytuacje, jak ta z Katowic, pokazują decydentom, że to nie są żarty. To wydarzyło się poza wysokim sezonem, a przed nami przyszłoroczne lato z prognozowanym rekordowym ruchem na polskich lotniskach - mówi w rozmowie z wnp.pl Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
Branża alarmuje, że zatrudnienie i zapotrzebowanie na pracowników będzie w Polsce rosło bardzo szybko. Rąk do pracy na lotniskach będzie brakować zwłaszcza w zawodach certyfikowanych, wymagających dostępu do szkoleń, po których można uzyskać odpowiednie uprawnienia - informuje serwis.
Jednym z przykładów są właśnieoperatorzy kontroli bezpieczeństwa (OKB). To ludzie odpowiedzialni za analizę zachowania podróżnych, kontrolę bagaży przy pomocy specjalnych urządzeń oraz kontrolę nadawanych ładunków. Niewielka liczba ośrodków szkoleniowych oraz bardzo wysokie koszty szkolenia powodują, że cała branża boryka się z ograniczonym napływem ludzi do tego zawodu lotniczego. Problem dotyczy wszystkich polskich lotnisk - czytamy w wnp.pl.
Relikt przeszłości do zmiany. Ministerstwo już działa
Aby zostać operatorem kontroli bezpieczeństwa, trzeba najpierw zdobyć licencję pracownika ochrony fizycznej. A to relikt, którego od wielu lat nikt nie chce zmienić. Zdaniem branży, likwidacja wymogu to jedyny sposób, by zażegnać kryzys kadrowy na lotniskach. Jak deklaruje w rozmowie z portalem wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, zmiany będą wprowadzone szybko.
- Przygotowujemy zmiany w prawie. Jesteśmy już po roboczych konsultacjach proponowanych zmian z MSWiA, które odniosło się do nich pozytywnie. Istotą zmian ma być zwiększenie dostępności zawodu operatora kontroli bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu wymaganego przepisami poziomu ochrony lotniska. Myślę, że już wkrótce te propozycje zostaną uwzględnione w treści nowelizacji Prawa lotniczego i ustawy o Ochronie osób i mienia - mówi Maciej Lasek w rozmowie z wnp.pl, wiceminister infrastruktury oraz rządowy pełnomocnik ds. CPK.