Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Brakuje rąk do pracy w ważnej branży. Skutki odczują wszyscy

177
Podziel się:

Zgodnie z najnowszym badaniem Międzynarodowej Unii Przewoźników (IRU) z 2023 roku, w Europie brakuje obecnie ponad 230 tys. kierowców ciężarówek, z czego 29 tys. w Polsce - podaje Radio Zet. Ta sytuacja może zagrozić stabilności łańcuchów dostaw oraz całej gospodarki europejskiej.

Brakuje rąk do pracy w ważnej branży. Skutki odczują wszyscy
W Europie brakuje obecnie ponad 230 tys. kierowców ciężarówek (money, Rafał Parczewski)

Badanie IRU z 2023 roku prognozuje, że liczba wakatów na stanowiskach kierowców ciężarówek może do 2028 roku wzrosnąć do 745 tys. W Polsce deficyt ten wynosi około 29 tys., co odpowiada 7 procentom wszystkich miejsc pracy w tej branży. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że aż jedna trzecia europejskich kierowców jest w wieku powyżej 55 lat, co oznacza, że w ciągu najbliższych 10 lat wielu z nich przejdzie na emeryturę - informuje Radio Zet.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Zapaść w branży doprowadzi do wyższych cen w sklepach

Z kolei najmłodsza grupa wiekowa (poniżej 25 roku życia) stanowi mniej niż 5 procent. Tak poważny brak pracowników sprawia, że ponad połowa europejskich firm transportowych nie jest w stanie rozwijać swojej działalności. Jak czytamy, to skutkuje obniżeniem produktywności w prawie połowie przedsiębiorstw i spadkiem przychodów w 39 proc. z nich.

Niedobór kierowców ciężarówek już teraz ma negatywny wpływ na wielu przewoźników, a prognozy sugerują, że problem ten będzie się tylko pogarszał. Może to prowadzić do zakłóceń w łańcuchu dostaw, wzrostu kosztów transportu, a w konsekwencji do wyższych cen produktów na półkach sklepowych – stwierdziła Karolina Pawlak, FTL Director w ID Logistics Polska.

Globalny niedobór kierowców ciężarówek jest głównie spowodowany zmianami demograficznymi, które powodują niedobór pracowników w wielu sektorach. Dodatkowo młodsze pokolenie coraz częściej dąży do równowagi między pracą a życiem prywatnym, co sprawia, że zawód kierowcy staje się mniej atrakcyjny. Wysokie koszty uzyskania prawa jazdy oraz kwalifikacji zawodowych także odstraszają potencjalnych kandydatów.

Jak przypomina Radio Zet, Parlament Europejski zwrócił uwagę na ten narastający problem, przyjmując 28 lutego 2024 roku projekt zmiany dyrektywy o prawie jazdy. Nowe przepisy mają obniżyć minimalny wiek kierowców ciężarówek do 18 lat, co będzie musiało zostać wdrożone również w Polsce. Przedsiębiorcy także podejmują działania w celu zatrzymania i przyciągnięcia kierowców. Według badań IRU ponad 70 proc. europejskich firm podejmuje kroki w tym kierunku.

Ponad połowa firm oferuje nagrody za wyniki i podwyższa wynagrodzenia. Operatorzy inwestują również w nowoczesne pojazdy (44 proc.), pokrywają koszty uzyskania kwalifikacji (35 proc.) oraz oferują szkolenia (25 proc.). Dodatkowo polska branża transportowa może skorzystać z przepisów ułatwiających zatrudnianie kierowców z zagranicy, co potwierdzają dane Głównego Instytutu Transportu Drogowego z 2023 roku, wskazujące, że liczba ważnych świadectw kierowców zagranicznych w Polsce osiągnęła niemal 162,5 tys.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(177)
WYRÓŻNIONE
John vein
2 miesiące temu
Jak tu być kierowcą jak traktuje się go jak bandytę to o parę minut przekroczony czas pracy i już mandat mandat mandat. I za każdym rogiem jak nie policjant to itd a kary to idą w tysiące.
Kierowca
2 miesiące temu
Brak parkingów, brak toalet, pryszniców i ogólnie traktowanie kierowcy jak zło konieczne... 😞 Oto efekty teraźniejszych czasów, głupiej wody nie można nabrać do bańki na stacji paliw więc jak chcecie zachęcić młodych do tego zawodu...
Trans
2 miesiące temu
ZUS od najniższej do tego pracujesz po15godzin dzienie spisz w kabinie z dala od rodziny. Kontrolę ITD POLICJI SLUZBY CELNEJ kary mandaty 24punkty i po prawku do tego wypadek śmiertelny i kończysz w więzieniu taka prawda o tym zawodzie👎👎👎👎👎👎
NAJNOWSZE KOMENTARZE (177)
Andrej
1 tyg. temu
Praca przez Covebo to dobra opcja, jak chcesz zarobić. Kasa zawsze na czas, różne miejsca pracy, zależnie od oferty. Koordynatorzy pomocni, odpowiadają na pytania i pomagają jak coś się dzieje. Warto dla tych, co chcą pracować na dłużej.
ben
miesiąc temu
Covebo daje radę jak chcesz pracować i zarobić czasem monotonna robota ale kasa na czas i można liczyć na pomoc
Olek
2 miesiące temu
Więcej kontroli, mandatów , nakazów a o braku podstawy dla kierowcy nie wspomnę i te budy na kółkach to kura ma więcej miejsca w kurniku! Brak parkingów czystych kibli, natrysków i wy szukacie kierowców 👍
Jack
2 miesiące temu
Brakuje, bo starzy odchodzą ze względu zdrowotnych, a mało mlodych przychodzi, bo większość woli kraść, dilować, albo od rodziców ciągną
Ktosik
2 miesiące temu
Stare informacje 2023 teraz mamy 2024
...
Następna strona

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.