Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma rozprowadzić tranzyt wokół stolicy. Ulżyć przez zarówno kierowcom ciężarówek, jak i warszawiakom poruszającym się po drogach w granicach miasta. Wygląda na to, że przynajmniej na wczesnym etapie prac przygotowawczych inwestycji, GDDKiA uda się zmieścić w założonym budżecie.
Drogowcy w grudniu 2021 r. ogłosili osobne przetargi na dwa odcinki. Zamówienia dotyczą przygotowania dla nich studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych dla budowy. Zadaniem wykonawców będzie też ustalenie — także w trakcie konsultacji społecznych — dokładnego przebiegu obwodnicy od zachodniej do południowo-zachodniej strony aglomeracji.
Pierwsze postępowanie dotyczy dokumentacji dla drogi ekspresowej S50 od przyszłej S10 do krajowej 92 po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa. "Planowana inwestycja zlokalizowana jest w powiatach płońskim, płockim i sochaczewskim. Obejmuje obszar gmin Naruszewo, Wyszogród, Młodzieszyn, Rybno i Sochaczew, z możliwością lokalizacji również na obszarach sąsiednich gmin" - informuje GDDKiA.
Budżet zadania Dyrekcja ustaliła na poziomie 8,503 mln zł. Wpłynęło 8 ofert. Jedyną, która mieści się w kosztorysie (8,495 mln zł), złożyło Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Dalej są: Trakt Katowice (8,642 mln zł), Transprojekt Gdański (10,082 mln zł), konsorcjum TPF i Databout (11,623 mln zł), Mosty Katowice (12,775 mln zł), Ivia (14,071 mln zł), Multiconsult Polska (17,778 mln zł) i Value Engineering (19,941 mln zł).
Kiedy zbudują Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej?
Drugi przetarg dotyczy odcinka S50 od drogi krajowej nr 92 w okolicy Sochaczewa do autostrady A2 w pobliżu Wiskitek, gdzie "ekspresowa" obwodnica zmieni się w A50 biegnącą do S7 w rejonie Głuchowa.
"Planowana inwestycja zlokalizowana jest na obszarze powiatów sochaczewskiego, żyrardowskiego, grodziskiego, grójeckiego i piaseczyńskiego. Obejmuje obszar gmin Sochaczew, miasto Sochaczew, Nowa Sucha, Teresin, Wiskitki, Jaktorów, Puszcza Mariańska, Radziejowice, Mszczonów, Żabia Wola, Pniewy, Tarczyn oraz Grójec, z możliwością lokalizacji również na obszarach sąsiednich gmin" - podaje GDDKiA.
Umowa na przygotowanie STEŚ dla tego odcinka będzie drogowców kosztowała więcej. Budżet GDDKiA ustaliła na poziomie ok. 13 mln zł. Wpłynęło 9 ofert, które złożyły firmy: Trakt Katowice (12,44 mln zł) Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa (12,996 mln zł), konsorcjum TPF i Databout (15,473 mln zł), Transprojekt Gdański (15,846 mln zł), Mosty Katowice (17,638 mln zł), Multiconsult Polska (19,478 mln zł), Ivia (22,078 mln zł), Europrojekt Gdańsk S.A. (27,599 mln zł) oraz Value Engineering (34,966 mln zł).
Zarówno droga ekspresowa S50, jak i autostrada A50 będą miały po dwie jezdnie i po trzy pasy w obu kierunkach. Teraz GDDKiA będzie sprawdzała oferty pod kątem formalnym. Po wyborze najlepszych, jeśli nie będzie odwołań od wyniku przetargów, drogowcy podpiszą umowy z wykonawcami. Na zrealizowanie zadania dostaną prawie cztery lata. Dopiero później zacznie się projektowanie obwodnicy i jej budowa. Koniec tej dekady jest realnym terminem otwarcia tych dwóch odcinków.