Przygotowania do budowy drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino nabierają tempa. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku zatwierdził decyzję środowiskową dla drugiego odcinka trasy, który połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na S6 - poinformowała w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Pod koniec 2024 r. wydano decyzję środowiskową dla pierwszego odcinka drogi, biegnącego od Lubiatowa do DW213. Nowa trasa, projektowana po nowym śladzie, ma połączyć budowaną obecnie S6 z elektrownią. Dla obu odcinków drogi opracowano dwa warianty przebiegu, z których preferowany omija Choczewko i biegnie bliżej Kurowa.
Kolejnym etapem będzie wybór wykonawcy. Odpowiedzialny będzie za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i budowę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przetargi i realizacja
W sierpniu 2024 r. ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Inwestycja została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do DW213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Co więcej, w ramach budowy drogi S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a ekspresową "szóstką".
Oferty na realizację odcinka Lubiatowo - DW213 poznano 20 stycznia. Zgłoszono 13 ofert. W przetargu dot. odcinka DW213 – S6 (węzeł Łęczyce) koperty zostaną otwarte 18 lutego. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na drugi kwartał.
GDDKiA przekonuje, że nowa trasa służyć będzie nie tylko elektrowni jądrowej (na etapie jej budowy i później). Ma też odciążyć lokalne drogi i skrócić czas przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Stanowić będzie też alternatywny dojazd nad Bałtyk.