Na koniec 2024 r. Polska Agencja Prasowa podsumowała zmiany w infrastrukturze, za którą odpowiadają GDDKiA oraz PKP PLK.
Jeśli chodzi o drogowców, to w mijającym roku oddano do ruchu 156 km nowych dróg. Spośród nich 35,5 km to autostrady, 87,7 km to trasy ekspresowe, a 32,7 km przypadło na "krajówki" i obwodnice.
GDDKiA podpisała też umowy na 36 odcinków o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. Drogowcy chwalą się, że ogłosili przetargi na 30 odcinków mierzących ponad 300 km i wartości ok. 13 mld zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Wśród nich jest kolejny odcinek autostrady A2 (9,3 km), trzy odcinki S6 składające się na Zachodnią Obwodnicę Szczecina (łącznie blisko 49 km), dwa odcinki S11 (ponad 30 km) oraz druga jezdnia na obwodnicy Wyrzyska w ciągu S10 (5 km)" - informuje GDDKiA.
Inwestycje kolejowe
Z kolei spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządca sieci kolejowej, ogłosiła w 2024 r. przetargi na ponad 18 mld zł i podpisała umowy za 17 mld zł.
Postępowania dotyczyły m.in. na przebudowy odcinka Gdynia Chylonia - Lębork, budowy odcinka Szczyrzyc - Tymbark, przebudowy odcinka Warszawa Wawer - Otwock, przebudowy odcinka Sandomierz - Sobów oraz Sobów - Zbydniów i Sandomierz - Grebów, budowy elementów infrastruktury technicznej wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej, przebudowy stacji Maksymilianowo oraz projektu i budowy linii kolejowej, która będzie docierała do elektrowni jądrowej.
PKP Intercity podpisało w mijającym roku kontrakty o wartości ponad 16,5 mld zł, w tym umowy na zakup 78 lokomotyw wielosystemowych oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych od Newagu.
Ponadto w ramach kontraktów zawartych między przewoźnikiem a firmami PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki zakupiono 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości do 160 km/h. Modernizowane są również wagony w zakładach Cegielski, PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki oraz zakładzie naprawczym PKP Intercity Remtrak.