Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenia o przetargach na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Inwestycję podzielono na trzy odcinki realizacyjne i każdego z nich będzie dotyczyło osobne postępowanie. Zamówienia pojawią się na platformie zakupowej GDDKiA w środę (18 grudnia).
Mowa o trasie mierzącej blisko 50 km. W ciągu ekspresowej "szóstki" powstaną m.in. 22 mosty oraz najdłuższy tunel drogowy w Polsce (5 km). Według wstępnych szacunków inwestycja pochłonie ok. 7,5 mld zł, choć przy tak zaawansowanym projekcie niczym niezwykłym nie będzie, jeśli w trakcie realizacji koszt wzrośnie.
Przetargi dotyczyć będą następujących odcinków: Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km), Dołuje - Police (11,9 km) oraz Police - Goleniów (23,4 km). Postępowania obejmą wykonania projektów wykonawczych oraz samej budowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GDDKiA podaje, że wykonawcy dwóch pierwszych wspomnianych odcinków, między miejscowościami Kołbaskowo i Police, dostaną czas do 2028 r. włącznie, zakładając że umowę uda się podpisać przed jesienią 2025 r. Cztery lata to termin standardowy dla tego typu infrastruktury.
"Natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 r." - informują drogowcy.
Tunel nie tylko pod Odrą
ZOS przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Uwarunkowania będą wymagały budowy najdłuższego drogowego tunelu w Polsce, choć tego typu rekordy w ostatnich latach są bite dość regularnie.
"Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych" - podaje GDDKiA.
"Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m" - dodają drogowcy.
Wlot do tunelu drogowego, który przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzka nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry, zaczynać się będzie za węzłem Police. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry.
Co zmieni Zachodnia Obwodnica Szczecina?
Drogowcy podkreślają, że nowa trasa odciąży obecny przebieg autostrady A6, a także dróg ekspresowych S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu.
"W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe" - przyznaje GDDKiA. Przewiduje, że "nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu".
Trasa będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. "Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie" - podaje GDDKiA.
Co więcej, dzięki obwodnicy z centrum Szczecina wyprowadzona ma być "znacząca część ruchu samochodowego", w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych.
Biznes w regionie zaciera ręce
Lokalny biznes na wieść o zakończeniu prac nad projektem budowlanym obwodnicy i zbliżających się przetargach budowlanych zareagował entuzjastycznie. "Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie jednym z najbardziej spektakularnych i najdroższych zadań inwestycyjnych w Polsce po 1989 r." - pisze Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie w informacji przesłanej money.pl.
To gigantyczny impuls dla rozwoju gospodarki w województwie zachodniopomorskim. Taka wielka inwestycja będzie opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa. Dla sektora budowlanego to więc świetna wiadomość. Zyskają firmy zajmujące się zamówieniami publicznymi i jednostki gospodarcze głodne zleceń infrastrukturalnych, czekające na alokację środków z Krajowego Planu Odbudowy. To ważny impuls rozwojowy - ocenia Łukasz Zemski, prezes Klastra Budowlanego przy PIG w Szczecinie.
- Patrzymy na to zadanie pod wieloma względami. Wybiegając w przyszłość, widzimy lepsze warunki dla sektorów: chemicznego, transportowego, turystycznego czy dla życia mieszkańców, którzy nie będą musieli słuchać pod swoimi oknami rumoru robionego przez ciężkie pojazdy. To jednak nie wszystko. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina otworzy Zakłady Chemiczne Police na nowych partnerów biznesowych, a jednocześnie połączy nasze miasto z Bałtykiem i innymi miejscami o wielkich walorach turystycznych – dodaje Hanna Mojsiuk, szefowa izby.