Data uruchomienia pierwszej elektrowni atomowej w Polsce wciąż nie jest do końca znana. Poprzedni rząd przekonywał, że stanie się to nawet w 2033 r. Po zmianie władzy w kraju poinformowano jednak, że to data nierealna do utrzymania, podobnie jak w przypadku podawanego terminu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Rok 2039 będzie rokiem przełomowym - to moment, w którym m.in. powinna powstać i funkcjonować pierwsza elektrownia atomowa w Choczewie - powiedziała w maju tego roku ministra przemysłu Marzena Czarnecka. Inwestycję wykona konsorcjum Bechtel i Westinghouse za ok. 140 mld zł. Obiekt ma mieć trzy reaktory jądrowe AP-1000 o łącznej mocy 3,7 GW.
Budowa będzie gigantycznym przedsięwzięciem. Z wyliczeń Bechtela, które podał serwis wnp.pl, wynika, że do budowy samych bloków jądrowych potrzebnych może być ok. 60 tys. m prętów zbrojeniowych i 450 tys. metrów sześc. betonu. Ziemi do wywiezienia będzie ok. 4,7 mln metrów sześć. Rury, które mają np. doprowadzać wodę chłodzącą z Bałtyku, policzone zostaną w dziesiątkach tysięcy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Te uproszczone wyliczenia pokazują kluczowe znaczenie sprawnej logistyki. Kluczową rolę będzie miał w tym resort infrastruktury oraz podległe mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a także PKP Polskie Linie Kolejowe. A te powoli zbliżają się do wyboru wykonawców kluczowych prac.
Nowa droga do pierwszej elektrowni atomowej w Polsce
W sierpniu gdański GDDKiA oficjalnie rozpoczął poszukiwania wykonawcy trasy, która połączy drogę ekspresową S6 z placem budowy elektrowni, a później rzecz jasna z samym obiektem. Ogłoszono dwa przetargi, bo na dwa odcinki podzielono inwestycję.
Jeszcze niedawno na stronach postępowań widniała informacja, że oferty mają być otwarte 29 listopada. W czwartek pojawiło się jednak ogłoszenie, że potencjalni wykonawcy dostali dodatkowy czas na złożenie dokumentów — do 8 stycznia 2025 r.
Oferty ważne będą do 7 maja, zatem — jeśli nie dojdzie do kolejnego przesunięcia — do tego momentu możemy spodziewać się wyboru najkorzystniejszej z nich.
Inwestycja została podzielona na dwa odcinki: Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (o długości ok. 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
"Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo" - informuje resort infrastruktury.
Kolej do elektrowni jądrowej na Pomorzu
- Jako Ministerstwo Infrastruktury odpowiadamy również za modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica - informuje w odpowiedzi na pytania money.pl Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa resortu.
Przedstawicielka ministerstwa dodaje, że inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
Inwestycja pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino" jest na etapie prac projektowych. Dokumentację przygotowuje konsorcjum firm Multiconsult Polska oraz Transprojekt Gdański za 52,19 mln zł netto.
Pierwsze przetargi budowlane PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosić ma w drugim kwartale 2025 r. Najpóźniej rok później zgodnie z harmonogramem powinno być wydane ostatnie pozwolenie na budowę. Zakończenie prac budowlanych jest planowane zaś na początek 2029 r.
"Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś)" - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
"Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h" - dodaje Zieliński.
Transport towarów z morza
To nie koniec. Przygotowania do budowy zakładają również umożliwienie transportu materiałów do budowy elektrowni atomowej także z morza.
Szumańska przypomina, że 27 sierpnia w Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę na opracowanie wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility - MOLF).
- Zakres umowy obejmuje m.in. projekt około kilometrowego pomostu do rozładunku ponadnormatywnych i wielkotonażowych ładunków, materiałów i urządzeń, do budowy oraz eksploatacji elektrowni jądrowej, a także fragment drogi technicznej - podaje rzeczniczka MI.
Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl