W zboczu masywu Baraniej Góry budowane są cztery tunele drogowe oznaczone skrótami TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2. Pierwsze dwa powstają w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast dwa kolejne w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.
Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem nowej austriackiej metody budowy tuneli zwanej NATM. Na czy to polega? Górny otwór stanowić będzie element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu - wyjaśnia GDDKiA.
Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.
Pierwsze dwa tunele będą miały odpowiednio 834 metrów długości (jezdnia na kierunek Zwardoń) oraz 807 metrów (jezdnia na kierunek Żywiec) długości. Kolejne dwa (jezdnia na kierunek Zwardoń) 984 m długości użytkowej (technicznej ok. 1000 m) oraz drugi 975 m w kierunku Żywca (technicznej ok. 991 m).
Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.