Spółka CPK poinformowała, że przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej będzie trzecim i największym kontraktem na roboty budowlane dla "najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK". Dwa pozostałe już są realizowane w centrum Łodzi.
Ministerstwo Infrastruktury w swoim komunikacie nazwało też przetarg "kluczowym".
Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii 'Y', która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny - przekazał pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tak zwany "Igrek" to 488 z 670 km tras Kolei Dużych Prędkości (KDP), które zaplanowano za rządu Zjednoczonej Prawicy. Co z resztą linii szybkiej kolei? "Do czasu zakończenia budowy linii Kolei Dużych Prędkości na odcinku Warszawa - Poznań - Wrocław zostaną wytypowane i przygotowane do realizacji kolejne odcinki linii kolejowych" - odpowiedziało biuro prasowe spółki CPK na pytania money.pl.
Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, które są już mocno zaawansowane. Drugim jest umowa na budowę komór: startowej w okolicach osiedla Retkinia (tu roboty już trwają; komora startowa ma umożliwić start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM) i odbiorczej Fabryczna (tu prace jeszcze nie ruszyły).
Kosztorys opiewa na 2,8 mld zł
Maciej Lasek już w połowie lipca informował, że CPK ma wszystkie zgody korporacyjne, wymagane do ogłoszenia przetargu budowlanego na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Zaktualizowany kosztorys opiewa na ok. 2,8 mld zł, ale to od ofert zależy, jaki będzie koszt inwestycji.
Tunel pod centrum Łodzi zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
Zgodnie z zapowiedzią spółki, otwarcie ofert w przetargu CPK ma nastąpić pod koniec września. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny (ta stanowi 70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.