Maciej Lasek poinformował we wtorek, że spółka CPK ma wszystkie zgody korporacyjne, wymagane do ogłoszenia przetargu budowlanego na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. Zaktualizowany kosztorys opiewa na ok. 2,8 mld zł, ale to od ofert zależy, jaki będzie koszt inwestycji. - Myślę, że lada dzień ogłosimy przetarg - powiedział.
W połowie stycznia 2024 r. spółka CPK otrzymała zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.
Tunel KDP pod Łodzią ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m. Po części biec będzie równolegle do obecnie budowanego połączenia podziemnego stacji Fabryczna, Kaliska i Żabieniec, które przeznaczone zostanie do pociągów regionalnych i aglomeracyjnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy otwarcie pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce?
Tunel dla szybkiej kolei pod stolicą województwa łódzkiego jest kluczowym elementem tzw. igreka, czyli pierwszej linii KDP między Warszawą, wielkim lotniskiem w gminie Baranów, Łodzią, Wrocławiem oraz Poznaniem.
Jak pisaliśmy w money.pl, spółka CPK planuje całą linię zbudować do 2033 r. Pochłonąć ma ok. 80 mld zł.
Igrek to 488 z 670 km tras KDP, które zaplanowano za rządu Zjednoczonej Prawicy. Co z resztą linii szybkiej kolei? "Do czasu zakończenia budowy linii Kolei Dużych Prędkości na odcinku Warszawa - Poznań - Wrocław zostaną wytypowane i przygotowane do realizacji kolejne odcinki linii kolejowych" - odpowiedziało biuro prasowe spółki CPK na pytania money.pl.