Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w środę o stanie prac w tunelu pod Zielonkami i pokazała zdjęcia z budowy. Jak czytamy w komunikacie, tunel ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu i dodatkowo pas awaryjny.
Po zakończeniu betonowania tunelu do wykonania pozostają: konstrukcja jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. Jezdnia będzie betonowa, a cały tunel został zbudowany metodą podstropową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będzie ograniczenie prędkości
"Tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która z punktu widzenia kierowcy będzie się znacznie różnić od otworzonego prawie półtora roku temu i ponad trzy razy dłuższego przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Tunel na S7 jest poprowadzony, jadąc od strony Krakowa w kierunku Nowego Targu, lekko w dół (spadek ma 0,5 proc.). Jest w nim również jeden łagodny zakręt. Dzięki takiemu wyprofilowaniu trasy samochody mogą nią jechać z prędkością 100 km/h" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
"Pod Zielonkami sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tunel ma 653 m (drugi na tej obwodnicy, w Dziekanowicach, 496 m). Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu na krótkim miejscu dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dla porównania, tunele w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą mają mniejszy spadek (4 proc.). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzec kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo. Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h" - tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja warta niemal dwa miliardy złotych
Tunel powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52, która jest częścią północnej obwodnicy Krakowa. Jak wyliczają drogowcy, budowany obecnie odcinek ma około 12,3 km długości, a zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Trzeba jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe.
Oprócz tunelu pod Zielonkami, w ramach obwodnicy powstał też drugi, 496-metrowy tunel w Dziekanowicach. Jest on niemal gotowy, w wakacje została w nim ułożona betonowa nawierzchnia. W ramach inwestycji powstaje też 33 km dróg lokalnych.
Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, z czego 790 mln zł to dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.