Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza

14
Podziel się:

Pod Krakowem powstaje północna obwodnica miasta. Jej część będzie przebiegała pod ziemią. Drogowcy poinformowali właśnie, że skończyli betonowanie dna 653-metrowego tunelu w Zielonkach. Tym samym zakończyła się budowa konstrukcji tego obiektu.

Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza
Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza (GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w środę o stanie prac w tunelu pod Zielonkami i pokazała zdjęcia z budowy. Jak czytamy w komunikacie, tunel ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu i dodatkowo pas awaryjny.

Po zakończeniu betonowania tunelu do wykonania pozostają: konstrukcja jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. Jezdnia będzie betonowa, a cały tunel został zbudowany metodą podstropową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Będzie ograniczenie prędkości

"Tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która z punktu widzenia kierowcy będzie się znacznie różnić od otworzonego prawie półtora roku temu i ponad trzy razy dłuższego przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Tunel na S7 jest poprowadzony, jadąc od strony Krakowa w kierunku Nowego Targu, lekko w dół (spadek ma 0,5 proc.). Jest w nim również jeden łagodny zakręt. Dzięki takiemu wyprofilowaniu trasy samochody mogą nią jechać z prędkością 100 km/h" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

"Pod Zielonkami sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tunel ma 653 m (drugi na tej obwodnicy, w Dziekanowicach, 496 m). Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu na krótkim miejscu dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dla porównania, tunele w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą mają mniejszy spadek (4 proc.). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzec kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo. Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h" - tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja warta niemal dwa miliardy złotych

Tunel powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52, która jest częścią północnej obwodnicy Krakowa. Jak wyliczają drogowcy, budowany obecnie odcinek ma około 12,3 km długości, a zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Trzeba jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe.

Oprócz tunelu pod Zielonkami, w ramach obwodnicy powstał też drugi, 496-metrowy tunel w Dziekanowicach. Jest on niemal gotowy, w wakacje została w nim ułożona betonowa nawierzchnia. W ramach inwestycji powstaje też 33 km dróg lokalnych.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, z czego 790 mln zł to dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
Woj35
7 miesięcy temu
Brawo PiS!
Kiki
7 miesięcy temu
Na świecie takie rzeczy to 100lat temu robili a tutaj zachwyt
Smog
7 miesięcy temu
Ciekawe czy zrobią ronda i progi Trzaskowskiego?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Rena
3 miesiące temu
Czytam tunel tu tunel tam i miliardy tu i tam. I szlak mnie trafia ile to mieszkań by za to wybudowano. Czasem nawet góry porządnej nie ma ale tunel jest i miliardy poszły.
RyszardB
7 miesięcy temu
Mam pytanie - kiedy zaczęto budować ten tunel ? Czy w trzy miesiące już wykończenie budowy ? Skąd niemieckie pieniądze które blokowali w czasie rządów PiS . 90 % wykonane z Polskiego budżetu a Tusk nałoży opłaty dla Niemców ? Myślenie nie boli !!!
J46
7 miesięcy temu
Głupkowaty komentarz
Hipo
7 miesięcy temu
Niemiecka Unia chętnie dokłada bo wiedzą że przy pomocy rudego nie długo będzie ich,obym tego nie doczekał 😱
z MEDIÓW
7 miesięcy temu
Właśnie media podały najnowsze polecenie Premiera. Ze względu na pochodzenie PISowskie drogi mają być natychmiast zerwane, a tunel zakopany.