Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza

14
Podziel się:

Pod Krakowem powstaje północna obwodnica miasta. Jej część będzie przebiegała pod ziemią. Drogowcy poinformowali właśnie, że skończyli betonowanie dna 653-metrowego tunelu w Zielonkach. Tym samym zakończyła się budowa konstrukcji tego obiektu.

Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza
Budują nowy tunel pod Krakowem. Pokazali zdjęcia z wnętrza (GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w środę o stanie prac w tunelu pod Zielonkami i pokazała zdjęcia z budowy. Jak czytamy w komunikacie, tunel ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu mieszczą się trzy pasy ruchu i dodatkowo pas awaryjny.

Po zakończeniu betonowania tunelu do wykonania pozostają: konstrukcja jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe. Jezdnia będzie betonowa, a cały tunel został zbudowany metodą podstropową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie

Będzie ograniczenie prędkości

"Tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która z punktu widzenia kierowcy będzie się znacznie różnić od otworzonego prawie półtora roku temu i ponad trzy razy dłuższego przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Tunel na S7 jest poprowadzony, jadąc od strony Krakowa w kierunku Nowego Targu, lekko w dół (spadek ma 0,5 proc.). Jest w nim również jeden łagodny zakręt. Dzięki takiemu wyprofilowaniu trasy samochody mogą nią jechać z prędkością 100 km/h" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

"Pod Zielonkami sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tunel ma 653 m (drugi na tej obwodnicy, w Dziekanowicach, 496 m). Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu na krótkim miejscu dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dla porównania, tunele w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą mają mniejszy spadek (4 proc.). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzec kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo. Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h" - tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja warta niemal dwa miliardy złotych

Tunel powstaje w ciągu drogi ekspresowej S52, która jest częścią północnej obwodnicy Krakowa. Jak wyliczają drogowcy, budowany obecnie odcinek ma około 12,3 km długości, a zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc. Powstają na nim trzy węzły – Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Trzeba jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe.

Oprócz tunelu pod Zielonkami, w ramach obwodnicy powstał też drugi, 496-metrowy tunel w Dziekanowicach. Jest on niemal gotowy, w wakacje została w nim ułożona betonowa nawierzchnia. W ramach inwestycji powstaje też 33 km dróg lokalnych.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, z czego 790 mln zł to dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
Woj35
10 miesięcy temu
Brawo PiS!
Kiki
10 miesięcy temu
Na świecie takie rzeczy to 100lat temu robili a tutaj zachwyt
Smog
10 miesięcy temu
Ciekawe czy zrobią ronda i progi Trzaskowskiego?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Rena
6 miesięcy temu
Czytam tunel tu tunel tam i miliardy tu i tam. I szlak mnie trafia ile to mieszkań by za to wybudowano. Czasem nawet góry porządnej nie ma ale tunel jest i miliardy poszły.
RyszardB
10 miesięcy temu
Mam pytanie - kiedy zaczęto budować ten tunel ? Czy w trzy miesiące już wykończenie budowy ? Skąd niemieckie pieniądze które blokowali w czasie rządów PiS . 90 % wykonane z Polskiego budżetu a Tusk nałoży opłaty dla Niemców ? Myślenie nie boli !!!
J46
10 miesięcy temu
Głupkowaty komentarz
Hipo
10 miesięcy temu
Niemiecka Unia chętnie dokłada bo wiedzą że przy pomocy rudego nie długo będzie ich,obym tego nie doczekał 😱
z MEDIÓW
10 miesięcy temu
Właśnie media podały najnowsze polecenie Premiera. Ze względu na pochodzenie PISowskie drogi mają być natychmiast zerwane, a tunel zakopany.