Odcinek trasy S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn udostępniono na zasadach "przejezdności" pod koniec kwietnia 2023 r., tuż przed długim weekendem majowym. Połączył dwa inne fragmenty wylotówki z Warszawy w kierunku Krakowa: Warszawa Lotnisko - Lesznowola oraz Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca.
Kierowcy nie mogli pod groźbą mandatów przekraczać tam wyśrubowanej jak na trasę ekspresową dozwolonej prędkości. GDDKiA oddział Warszawa podaje, że to już historia, bo na omawianym odcinku wprowadzono docelowy limit.
"Otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie środkowej części wylotu z Warszawy w kierunku Krakowa. Tym samym odcinek Lesznowola - Tarczyn Północ zyskał status drogi ekspresowej. Dla kierowców samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 ton, oznacza to możliwość jazdy z prędkością do 120 km/h" - informuje warszawska GDDKiA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Droga S7 coraz bardziej się wydłuża
Prace wokół drogi S7 jeszcze się jednak nie zakończyły. Do końca marca wykonawca powinien zakończyć prace na terenach Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo, zlokalizowanych po obu stronach trasy, pomiędzy węzłami Antoninów i Złotokłos.
"Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie udostępnimy je podróżnym. Do dyspozycji będą miejsca parkingowe, wypoczynkowe oraz sanitariaty. Wyłoniony w przetargu dzierżawca MOP-ów rozbuduje je o funkcję komercyjną: stacje paliw i część gastronomiczną" - informuje stołeczny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
I to nie koniec, jeśli chodzi o ekspresową siódemkę. "W tym roku wydłużymy S7 na południe o kolejne kilometry. Po udostępnieniu odcinka Miechów - Szczepanowice połączymy się z już funkcjonującym Szczepanowice - Widoma, a w listopadzie planujemy udostępnić dalszy ciąg do węzła Mistrzejowice i tymczasowego połączenia z Północną Obwodnicą Krakowa S52" - pisze GDDKiA.
Problemy na budowie południowej wylotówki z Warszawy
Odcinek S7 między Lesznowolą i Tarczynem powstał z problemami. Drogowcy musieli rozwiązać kontrakt z pierwotnym wykonawcą, który nie reagował na wezwania GDDKiA, by - kolokwialnie mówiąc - zabrał się do pracy. Dlatego rozpisano nowy przetarg. Umowę z firmą Intercor na dokończenie inwestycji zawarto w czerwcu 2021 r.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa - Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Teoretycznie zatem prace powinny się zakończyć najpóźniej w 2023 r.
Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 29,3 km (na jakie podzielono inwestycję) wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.