Spółka przekazała, że w trakcie kadencji członków zarządu "zostały zidentyfikowane nieprawidłowości wynikające z niedopełnienia ciążących na nich obowiązków dochowania należytej staranności wynikającej z zawodowego charakteru ich działalności, co stało się podstawą do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Spółki z art. 304 § 1 k.p.k." - czytamy w komunikacie.
Przedmiotowe zawiadomienie dotyczy wykonania przez członków zarządu PKP Cargo bez odpowiedniej podstawy prawnej i należytego zabezpieczenia interesów Spółki, decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca i 6 października 2022 roku o przewozie węgla, co doprowadziło po stronie spółki do wyrządzenia szkody majątkowej w mieniu PKP Cargo, utratę istotnych przychodów i spodziewanych korzyści - informuje PKP Cargo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Problemy PKP Cargo
Spółka PKP Cargo trafiła pod lupę nowego rządu. W połowie maja poseł Dariusz Joński przekazał, że "zarząd PKP Cargo w krytycznej sytuacji nie zajmował się tym, jak ratować finanse. Zajmował się tym, jak zabezpieczyć sobie wyjazd na igrzyska do Paryża, żeby tam polecieć na koszt podatnika".
Pytany o to, czy problem dotyczy zarządzania w PKP Cargo, ocenił, że "tam w ogóle zarządzania nie było". Polityk dodał, że w 2015 roku akcje spółki oscylowały na poziomie ponad 80 zł, a teraz to już tylko 14 zł.
Chcemy pokazać, co się działo w PKP Cargo - drugiej największej spółce transportowej w Europie. 31 grudnia 2023 roku to prawie 4,6 mld zł zobowiązań. Spółka traci płynność przez rządy PiS - stwierdził wówczas Dariusz Joński.
Przypomnijmy, że spółka ostatecznie wycofała się z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice.
Ponadto PKP Cargo podjęła decyzję, że od 1 czerwca czasowo zwolni część pracowników z obowiązku świadczenia pracy. Jak poinformował przewoźnik, może to dotyczyć 30 proc. załogi.
Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo, tłumaczył, że jedną z przyczyn podjęcia takich działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w stosunku do roku ubiegłego, a co za tym idzie również spadek wpływów. Jest to równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych - wskazał Wojewódka.
W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło zysk netto w wysokości 82,10 mln zł, rok wcześniej -148 mln zł. Tymczasem przychody z działalności operacyjnej osiągnęły 5,55 mld zł (5,49 mld zł w 2022 r.).