"Fakt", powołując się na dane zebrane przez "Gazetę Wyborczą", podaje, że 17-metrowy garaż postawiony w latach 80. w Lęborku obecnie kosztuje 75 tys. zł. "O 5 tys. zł więcej, czyli 80 tys. zł, chce sprzedawca z Chorzowa. Z kolei reporterka 'Faktu' widziała na portalu z ogłoszeniami, że np. w Łodzi stary garaż na dużym osiedlu to wydatek rzędu 71 tys. zł" - czytamy. "GW" doszukała się ofert sięgających nawet 100 tys. zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny garaży ostro w górę
Drogo jest również w przypadku najmu. W mniejszych miastach koszty sięgają 400 zł miesięcznie. Jeden ze sprzedawców w Łodzi zamieścił ogłoszenie, w którym oferuje wynajem pomieszczenia w cenie 750 zł za miesiąc.
Tymczasem rząd szykuje nowe regulacje prawne, które mogą skutkować również wzrostem cen zakupu miejsc postojowych w blokach. Według założeń deweloperzy, którzy budują nowe mieszkania, będą musieli wybudować co najmniej 1,5 miejsca parkingowego przypadającego na jeden lokal. Sprzeciw wobec takiego pomysłu wyrażają deweloperzy i architekci, którzy wskazują na ryzyko znaczącego wzrostu kosztów realizacji inwestycji.
Prezes firmy Soho Development Maciej Wandzel, którego słowa przytacza "Rzeczpospolita", szacuje, że jedna kondygnacja parkingu to ok. 12-13 proc. kosztów przeciętnego siedmiokondygnacyjnego budynku. Średni koszt budowy miejsca parkingowego to 70 tys. zł. Stanowiska są sprzedawane za ok. 35-40 tys. zł. Ok. 35 tys. zł jest dodawane do ceny mieszkania, aby pokryć stratę.
- Jeżeli będzie trzeba wybudować dwa razy więcej miejsc parkingowych, to ten "dodatek" do ceny może wynieść nawet ok. 70 tys. zł - podkreśla cytowany przez "Rz" Wandzel.
Ustawa deregulacyjna, o której mowa, jest obecnie procedowana w Senacie.