Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Daniel Obajtek poucza rząd. "Prezes Orlenu dzwoni do premiera"

27
Podziel się:

- Rząd powinien mieć wpływ na akcyzę i podatki doliczane do paliwa i w miarę możliwości nimi sterować, tak by wpływać na ceny paliw na stacjach. Prezes Orlenu dzwoni do ministra finansów, czy dzwoni do premiera, siadają wspólnie przy jednym stole i rozmawiają - powiedział Daniel Obajtek z rozmowie z "Faktem".

Daniel Obajtek poucza rząd. "Prezes Orlenu dzwoni do premiera"
- Kiedyś, jak paliwa szły do góry, to była wina niedobrego Obajtka - mówi b. prezes Orlenu (East News, Wojciech Olkusnik)

Były prezes Orlenu stwierdził, że gdyby rząd Donalda Tuska i kierujący Orlenem rzeczywiście chcieli ulżyć kierowcom i obniżyć ceny paliw, tak jak w czasie kampanii wyborczej zapowiadał obecny premier, to mogliby to zrobić.

Tłumaczenia, że ropa jest droga i stąd podwyżki na stacjach nazwał w rozmowie z dziennikiem propagandą.

Słyszymy, że baryłka ropy stoi bardzo wysoko, ale nikt nie mówi: no dobrze, baryłka jest wysoko, ale dolar jest tani, a handel ropą rozlicza się w dolarach. Kiedyś, jak paliwa szły do góry, to była wina niedobrego Obajtka, wina PiS. A teraz we wszystkich mediach słyszę, że to jest makroekonomia, że to są czynniki zewnętrzne. Jakoś nie słyszę, że to wina kogoś, kto rzucał słowa na wiatr - stwierdził Daniel Obajtek programie "Fakt Live".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Dodał, że rząd wspólnie z Orlenem powinien odpowiednio zadziałać. - Jeżeli jest taka sytuacja, że bardzo wysoko stoi baryłka, są notowania produktu bardzo wysokie, to w tym momencie powinien zadziałać rząd i zmniejszyć akcyzę. Jeżeli hurtownicy zapłacą mniejszą akcyzę, to o tyle mniej ludzie zapłacą na stacjach - stwierdził.

Wyjaśnił też, jak to się powinno odbyć:

Prezes Orlenu dzwoni do ministra finansów, czy dzwoni do premiera, siadają wspólnie przy jednym stole i rozmawiają.

Ropa naftowa pod koniec ubiegłego tygodnia przebiła poziom 90 dol. za baryłkę. Wiele wskazuje na to, że trend się na tym nie zatrzyma. Tym samym szansa, że na stacjach w Polsce zobaczymy 5,19 zł za litr najpopularniejszych paliw, maleje. Rośnie za to ryzyko przebicia pułapu 7 zł.

"Cud na Orlenie" i inne zjawiska

W ramach tzw. tarczy antyinflacyjnej rząd Mateusza Morawieckiego w lutym 2022 r. obniżył stawkę VAT na paliwa do 8 proc. Dzięki temu ceny na stacjach spadły. Polacy za litr paliwa płacili o ok. 90 groszy mniej.

Na początku 2023 r. VAT na paliwa wrócił do poziomu 23 proc., ale kierowcy zmiany praktycznie nie zauważyli.

Ciekawe rzeczy z cenami na stacjach działy się latem 2023 r. Pod koniec sierpnia analitycy banku Goldman Sachs zwrócili uwagę na "anomalię" w cenach paliw w Polsce.

Stwierdzili, że gdy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech ceny paliw latem rosły wraz ze zwyżką notowań ropy naftowej, to w Polsce tak się nie działo. Obserwacje te potwierdzały cotygodniowe raporty paliwowe Komisji Europejskiej. Było wyraźnie widać, że ceny paliw w Polsce są najniższe w regionie.

Na początku 2024 roku, już po zmianie władzy, prokuratura w Płocku wszczęła śledztwo w sprawie bezpośredniego zagrożenia wyrządzenia szkody majątkowej spółce w wielkich rozmiarach w związku z cenową "anomalią" na stacjach.

Do Orlenu należy 65 proc. polskiego rynku paliw. Jest on też hurtowym dostawcą dla innych sieci i właścicieli niezależnych stacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
WYRÓŻNIONE
123
8 miesięcy temu
a może to kierowcy powinni mieć taniej a nie hurtownicy i złodzieje z piiiiiii
Mahdi
8 miesięcy temu
Ten koło powinien siedzieć w więzieniu Przez takich jak on traci się wiarę w uczciwych ludzi
fakty
8 miesięcy temu
Jest drugie dno. Tusk o tym nie mówi. Dlaczego? Morawiecki narobił potężnych długów i nie ma dobrego pomysłu jak z tego wyjść suchą nogą. Rząd potrzebuje wpływów z vat jak tlenu aby państwo nie zbankrutowało. Nim wyższe ceny tym wyższe wpływy z vat więc nie ma chęci dbania o niskie ceny. Dlatego też wrócił vat na żywność. To co mówi Obajtek jest oczywiste, tylko czy stać nas na obniżenie wpływów z vat i akcyzy? Tusk powinien przedstawić stan finansów państwa oraz plan jego naprawy i to pilnie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
ńpn
5 miesięcy temu
Komentarz Za to-że podlizywał się kaczorowi i przewałkował 1.5 mld zł awansem płacąc za paliwo -a o fuzji z Lotosem-i przekazanie zarzadzaniem arabom-nie wspomnę. Za to doradza teraz nowemu rzadowi i panu prezydentowi-ale z dystansu,bo przeniósł sie do Brukseli-licząc na intratne stanowisko-a przy tym może uda sie więcej przekręcić.Ma podejrzenie popełnienia nietrafionych kontraktów finansowych a tu go pis za to chwali-a ciemny lud jeszcze wybiera do PE. Mozna zgłupieć.
zgred
7 miesięcy temu
To prezes Obajtek wraz ze swoim zarządem stworzył firmę ,,Orlen,, taką jaka ona jest dzis. Jakoś umilkły głosy polityków z PO ,że połączenie Orlenu z Lotosem to był błąd. Nowy prezes z nadania Tuska nic nie zmienia w strategii Orlenu ale potwierdza te przedsięwzięcia inwestycyjne, które w swojej strategii przyjął poprzedni zarząd. To wszystko potwierdza, że wściekłe ataki na prezesa Obajtka miały tylko jeden cel, zdezawuować go w opinii publicznej aby na stołku osadzić swojego prezesa oraz do zarzadu wprowadzić swoich ,,wygłodniałych,, polityków,
Cpn
8 miesięcy temu
To on jeszcze nie siedzi?
Realista
8 miesięcy temu
Brawo Panie Prezesie Obajtek jet Pan wielki, a Pana następcy to cykory podlizują się PO żeby się utrzymać na stołku. Zero koncepcji, brak kreatywności oni tylko zarządzają firmą którą Pan stworzył i rozwijał.
kobieta
8 miesięcy temu
Panie Obajtek jest takie powiedzenie/Kibic z dala się nie ............./Tyle.
...
Następna strona