Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Daniel Obajtek poucza rząd. "Prezes Orlenu dzwoni do premiera"

27
Podziel się:

- Rząd powinien mieć wpływ na akcyzę i podatki doliczane do paliwa i w miarę możliwości nimi sterować, tak by wpływać na ceny paliw na stacjach. Prezes Orlenu dzwoni do ministra finansów, czy dzwoni do premiera, siadają wspólnie przy jednym stole i rozmawiają - powiedział Daniel Obajtek z rozmowie z "Faktem".

Daniel Obajtek poucza rząd. "Prezes Orlenu dzwoni do premiera"
- Kiedyś, jak paliwa szły do góry, to była wina niedobrego Obajtka - mówi b. prezes Orlenu (East News, Wojciech Olkusnik)

Były prezes Orlenu stwierdził, że gdyby rząd Donalda Tuska i kierujący Orlenem rzeczywiście chcieli ulżyć kierowcom i obniżyć ceny paliw, tak jak w czasie kampanii wyborczej zapowiadał obecny premier, to mogliby to zrobić.

Tłumaczenia, że ropa jest droga i stąd podwyżki na stacjach nazwał w rozmowie z dziennikiem propagandą.

Słyszymy, że baryłka ropy stoi bardzo wysoko, ale nikt nie mówi: no dobrze, baryłka jest wysoko, ale dolar jest tani, a handel ropą rozlicza się w dolarach. Kiedyś, jak paliwa szły do góry, to była wina niedobrego Obajtka, wina PiS. A teraz we wszystkich mediach słyszę, że to jest makroekonomia, że to są czynniki zewnętrzne. Jakoś nie słyszę, że to wina kogoś, kto rzucał słowa na wiatr - stwierdził Daniel Obajtek programie "Fakt Live".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Miał zrujnować rodzinną firmę, a teraz ma 120 salonów i podbija rynek w Polsce - Marcin Ochnik

Dodał, że rząd wspólnie z Orlenem powinien odpowiednio zadziałać. - Jeżeli jest taka sytuacja, że bardzo wysoko stoi baryłka, są notowania produktu bardzo wysokie, to w tym momencie powinien zadziałać rząd i zmniejszyć akcyzę. Jeżeli hurtownicy zapłacą mniejszą akcyzę, to o tyle mniej ludzie zapłacą na stacjach - stwierdził.

Wyjaśnił też, jak to się powinno odbyć:

Prezes Orlenu dzwoni do ministra finansów, czy dzwoni do premiera, siadają wspólnie przy jednym stole i rozmawiają.

Ropa naftowa pod koniec ubiegłego tygodnia przebiła poziom 90 dol. za baryłkę. Wiele wskazuje na to, że trend się na tym nie zatrzyma. Tym samym szansa, że na stacjach w Polsce zobaczymy 5,19 zł za litr najpopularniejszych paliw, maleje. Rośnie za to ryzyko przebicia pułapu 7 zł.

"Cud na Orlenie" i inne zjawiska

W ramach tzw. tarczy antyinflacyjnej rząd Mateusza Morawieckiego w lutym 2022 r. obniżył stawkę VAT na paliwa do 8 proc. Dzięki temu ceny na stacjach spadły. Polacy za litr paliwa płacili o ok. 90 groszy mniej.

Na początku 2023 r. VAT na paliwa wrócił do poziomu 23 proc., ale kierowcy zmiany praktycznie nie zauważyli.

Ciekawe rzeczy z cenami na stacjach działy się latem 2023 r. Pod koniec sierpnia analitycy banku Goldman Sachs zwrócili uwagę na "anomalię" w cenach paliw w Polsce.

Stwierdzili, że gdy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech ceny paliw latem rosły wraz ze zwyżką notowań ropy naftowej, to w Polsce tak się nie działo. Obserwacje te potwierdzały cotygodniowe raporty paliwowe Komisji Europejskiej. Było wyraźnie widać, że ceny paliw w Polsce są najniższe w regionie.

Na początku 2024 roku, już po zmianie władzy, prokuratura w Płocku wszczęła śledztwo w sprawie bezpośredniego zagrożenia wyrządzenia szkody majątkowej spółce w wielkich rozmiarach w związku z cenową "anomalią" na stacjach.

Do Orlenu należy 65 proc. polskiego rynku paliw. Jest on też hurtowym dostawcą dla innych sieci i właścicieli niezależnych stacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
WYRÓŻNIONE
123
10 miesięcy temu
a może to kierowcy powinni mieć taniej a nie hurtownicy i złodzieje z piiiiiii
Mahdi
10 miesięcy temu
Ten koło powinien siedzieć w więzieniu Przez takich jak on traci się wiarę w uczciwych ludzi
fakty
10 miesięcy temu
Jest drugie dno. Tusk o tym nie mówi. Dlaczego? Morawiecki narobił potężnych długów i nie ma dobrego pomysłu jak z tego wyjść suchą nogą. Rząd potrzebuje wpływów z vat jak tlenu aby państwo nie zbankrutowało. Nim wyższe ceny tym wyższe wpływy z vat więc nie ma chęci dbania o niskie ceny. Dlatego też wrócił vat na żywność. To co mówi Obajtek jest oczywiste, tylko czy stać nas na obniżenie wpływów z vat i akcyzy? Tusk powinien przedstawić stan finansów państwa oraz plan jego naprawy i to pilnie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
ńpn
7 miesięcy temu
Komentarz Za to-że podlizywał się kaczorowi i przewałkował 1.5 mld zł awansem płacąc za paliwo -a o fuzji z Lotosem-i przekazanie zarzadzaniem arabom-nie wspomnę. Za to doradza teraz nowemu rzadowi i panu prezydentowi-ale z dystansu,bo przeniósł sie do Brukseli-licząc na intratne stanowisko-a przy tym może uda sie więcej przekręcić.Ma podejrzenie popełnienia nietrafionych kontraktów finansowych a tu go pis za to chwali-a ciemny lud jeszcze wybiera do PE. Mozna zgłupieć.
zgred
9 miesięcy temu
To prezes Obajtek wraz ze swoim zarządem stworzył firmę ,,Orlen,, taką jaka ona jest dzis. Jakoś umilkły głosy polityków z PO ,że połączenie Orlenu z Lotosem to był błąd. Nowy prezes z nadania Tuska nic nie zmienia w strategii Orlenu ale potwierdza te przedsięwzięcia inwestycyjne, które w swojej strategii przyjął poprzedni zarząd. To wszystko potwierdza, że wściekłe ataki na prezesa Obajtka miały tylko jeden cel, zdezawuować go w opinii publicznej aby na stołku osadzić swojego prezesa oraz do zarzadu wprowadzić swoich ,,wygłodniałych,, polityków,
Cpn
10 miesięcy temu
To on jeszcze nie siedzi?
Realista
10 miesięcy temu
Brawo Panie Prezesie Obajtek jet Pan wielki, a Pana następcy to cykory podlizują się PO żeby się utrzymać na stołku. Zero koncepcji, brak kreatywności oni tylko zarządzają firmą którą Pan stworzył i rozwijał.
kobieta
10 miesięcy temu
Panie Obajtek jest takie powiedzenie/Kibic z dala się nie ............./Tyle.
...
Następna strona