UOKiK, w specjalnym raporcie, podkreśla, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.
- W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe, a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych - napisano w raporcie, cytowanym przez PAP.
Inspektorzy skontrolowali łącznie 2 tys. 232 przedsiębiorców, w tym: 1079 placówek detalicznych, 559 placówek należących do sieci handlowych, 330 placówek, w których przedsiębiorcy prowadzili działalność usługową, 135 placówek gastronomicznych, 56 myjni samochodowych, 28 stacji benzynowych, 25 parkingów i 20 hoteli.
Inspektorzy sprawdzili podczas kontroli oznaczenie ceną ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii (12,4 proc.). Jak podał UOKiK inspektorzy ujawnili brak cen przy 8 tys. 710 partiach wyrobów (1,8 proc. zbadanych); nieprawidłowe oznaczenia ceną w przypadku 9 tys. 563 partii produktów (2 proc. skontrolowanych); brak cen jednostkowych przy 44 tys. 146 partiach wyrobów (9,4 proc. skontrolowanych), a przy 1 tys. 691 partiach błędnie wyliczono cenę jednostkową.
Na stacjach benzynowych i parkingach, poza nieprawidłowościami dot. uwidocznienia cen przy produktach, stwierdzano, że ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji benzynowej czy parkingu.
W przypadku lokali gastronomicznych inspektorzy stwierdzili brak cenników, czy brak w cenniku informacji o ilości nominalnej oferowanych potraw i napojów.
W 1 tys. 224 placówkach sprzedaży detalicznej inspektorzy dokonali porównania zgodności cen uwidocznionych z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych. Niezgodności na niekorzyść konsumentów stwierdzono w 48 placówkach, czyli w niecałych 4 proc. przypadków.
Po kontrolach inspektorzy wydali 621 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary w łącznej kwocie blisko pół miliona złotych. Wydano też 19 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 328 tys. zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.