Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Ceny w sklepach rosną. Koszyk w miesiąc zdrożał o ponad 11 zł

14
Podziel się:

Średnia wartość koszyka zakupowego w styczniu wyniosła już 238,64 zł. To oznacza, że z portfela musieliśmy wyciągnąć dodatkowe 11 zł. W porównaniu do grudnia 2021 r koszty wzrosły o 5 proc. Jest drogo. Stać nas na coraz mniej. Ceny produktów wzrosły w 10 na 13 badanych sieci handlowych – wynika z raportu ASM Sales Force Agency.

Ceny w sklepach rosną. Koszyk w miesiąc zdrożał o ponad 11 zł
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka (money.pl, Rafał Parczewski)

"W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r." - podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency.

W dyskontach ceny w górę

Z raportu wynika, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71 proc.).

Zobacz także: Najwyższa inflacja od 20 lat. Niepokoi wzrost ceny żywności. „Jeśli to się nie zatrzyma, to może być kiepsko”

Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.).

"Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem" - poinformowano.

Jak dodano, ceny w styczniu br. były wyższe od grudniowych w 10 na 13 objętych badaniem. Jednak jak wyjaśniono w publikacji ASM Sales Force Agency, trzy sieci zostały włączone do badania dopiero w styczniu 2022.

Prawie 200 zł za najtańszy koszyk

Z wyliczeń wynika, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12 proc., z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r.

"Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent" - podano w informacji.

Z analiz firmy wynika, że koszyk zakupowy na początku br. był o 5 proc. droższy niż pod koniec 2021.

Koszt produkcji rośnie

- Producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki - powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Zapowiedział, że w kolejnych tygodniach firma będzie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność.

Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, w pierwszym miesiącu nowego roku najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 202,37 zł. To o 6,74 zł więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2021 r., należący przed miesiącem również do Auchan.

Droższe mięso, nabiał i mrożonki

Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że w styczniu 2022 r. względem 2021 roku podrożało osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol.

Podobnie jak w grudniu ub.r., w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W styczniu wzrost ten wyniósł blisko 40 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu br. widać w przypadku produktów sypkich (15,96 proc).

"Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w styczniu 2022 r. wskazało, że tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach tradycyjnych - 233,75 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 13,55 proc. więcej" – stwierdzono.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
M_Z
3 lata temu
FENOMEN CEN Dlaczego olej rzepakowy z vatem koszował ok 10 zł, a po "obnizeniu" vatu kosztuje ponad 11 ??????? w lidlu tak jest na przykład
Oczywiście
3 lata temu
Koszyk może i zdrożał o 11zeta, ale to co w koszyku duuuuużo więcej.
nnmm
3 lata temu
A szaman z blondynkami mówią o deflacji i drukują miliardy !!!!!!!!!!!!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Goj
3 lata temu
Będzie jeszcze gorzej. Zedra z nas Polaków ostatnia koszulę na utrzymanie nachodzcow..
damianek
3 lata temu
Teraz przykład: zgniłe Niemcy, brak tarcz, inflacja w styczniu spada do 4,9% z 5,3%. Polska która wstała z kolan obudowana tarczami jak Jagiełło pod Grunwaldem wzrost inflacji z 8,6% (grudzień 2021) do 9,1% (styczeń 2022).....
Ewa (42)
3 lata temu
11 zł ??? Olej zdrożał z 5 pln na 10 pln, śmietana z 1,46 na 2,05, margaryna z 4,40 na 6,50, dżem z 3,89 na 4,60, paróki z 4,99 na 6,50... To produkty które ja regularnie kupuję. Porównałam te same marki i te same produkty. Tak zmieniły się ceny. To jest 11 zł miesięcznie??? To jakieś 200 zł miesięcznie. Ktoś tu liczyć nie umie.
hahaha
3 lata temu
dobrze byłoby zobaczyć jakie produkty zbadali a nie tylko info że koszyk spadł czy wzrośł
Najmądrzejszy...
3 lata temu
I bardzo dobrze, mniej żreć mniej konsumować. Tylko matematyka, matematyka ewentualnie jaka kolwiek edukacja. To może w końcu za 100 lat beda w tym kraju rządzili jacyś mądrzy ludzie i co najważniejsze w końcu mądrzy będą ich wybierali.