Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Chińczycy chcą nim podbić rynek w Europie. Samochód powstaje w Polsce

143
Podziel się:

W fabryce koncernu Stellantis w Tychach rozpoczęto masową produkcję elektrycznego samochodu marki Leapmotor. Chiński producent, dzięki współpracy z europejskim gigantem motoryzacyjnym, skutecznie obchodzi unijne cła na importowane pojazdy elektryczne z Państwa Środka.

Chińczycy chcą nim podbić rynek w Europie. Samochód powstaje w Polsce
Leapmotor wchodzi na europejski rynek (GETTY, China News Service)

Leapmotor, założony w 2015 roku w Hangzhou, to stosunkowo młoda marka na rynku samochodów elektrycznych. Stellantis, nabywając w październiku 21 proc. udziałów w chińskiej firmie za 1,5 mld euro, utworzył spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International.

Decyzja o przeniesieniu produkcji do Europy zapadła w lutym bieżącego roku. Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantisa, sygnalizował wtedy chęć uniknięcia unijnych ceł na chińskie elektryki.

Tyska fabryka została wybrana spośród kilku europejskich lokalizacji ze względu na konkurencyjne koszty produkcji. Pierwsze pilotażowe egzemplarze modelu T03 opuściły linię produkcyjną w czerwcu 2024 roku. Pełnoskalowa produkcja ruszyła natomiast 16 października, co zbiegło się z debiutem marki na paryskich targach motoryzacyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Jaki jest Leapmotor T03

Leapmotor T03 to kompaktowy, pięciodrzwiowy hatchback o długości 3,6 m, szerokości 1,65 m i wysokości 1,58 m. Samochód oferowany jest w dwóch wariantach mocy - 95 KM lub 109 KM. Ma akumulator o pojemności 36,5 kWh, chłodzony cieczą, z możliwością szybkiego ładowania prądem stałym. Czas uzupełnienia energii od 30 do 80 proc. wynosi około 35 minut. W warunkach miejskich pojazd może przejechać na jednym ładowaniu od 200 do 240 kilometrów.

Głównym atutem auta jest jego konkurencyjna cena. W Chinach jego odpowiednik kosztuje niespełna 39 tys. zł, natomiast w Europie został wyceniony na około 19 tys. euro, czyli około 80 tys. zł. Pomimo znacznej różnicy cenowej między rynkiem chińskim a europejskim, T03 pozostaje jednym z najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na Starym Kontynencie, ustępując cenowo jedynie Dacii Spring.

Mimo że produkcja Leapmotor T03 odbywa się w Polsce, na razie samochód nie będzie dostępny na polskim rynku. Firma planuje sprzedaż w wybranych krajach europejskich, takich jak Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Holandia, Rumunia, Malta i Grecja. Leapmotor International nie wyklucza jednak ekspansji na kolejne rynki europejskie w przyszłości. Chciałby osiągnąć sprzedaż na poziomie pół miliona samochodów rocznie do 2030 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(143)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Janusz P.
3 tyg. temu
Wygląd zdziwionego Chińczyka aż bije po oczach.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
tert4
3 tyg. temu
jak to mozliwe ze kosztuje ponad dwa razy tyle? az tak bardzo panstwo rypie nas na podatkach ?
DDD
3 tyg. temu
Melex był ładniejszy
emeryt
3 tyg. temu
Wygląda fatalnie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (143)
marjot
wczoraj
Jechałem testowym chińskim elektrycznym BYD Dolphin i mogę powiedzieć tyle, że nie kupię już europejskiego nowego szrotu (a stoją mi pod domem 3 takie). Chińskie autko to całkiem inny poziom technologiczny. Do tego przyjemność z jazdy jest taka, że przychodzi mi tutaj porównanie przesiadki z Syrenki na WW Passata co też przerabiałem. Bezcenne są też miny kierowców spaliniaków jak stoją podczas ruszania spod świateł.
marjot
wczoraj
Tak się kończy wywijanie szabelką. Zamiast Izery zostanie wycięty las, a w Tychach pustostan i bezrobocie. Brawo my.
Jarek
2 tyg. temu
Produkują w Polsce samochody, ale nie mają nawet Polskiej wersji strony, jest Rumuńska, ale nie Polskiej
Bebe
2 tyg. temu
Wpuszczanie chińczyka do kraju to wpuszczanie lisa do kurnika
S o S Proszę ...
2 tyg. temu
Co !!! Ile i za ile !!? Już ma samym początku Są spaleni ... Mnie nie stać na to finansowo Po Wypadku w drodze do pracy Straciłem prawie wszystko Dziś ledwo funkcjonuje fizycznie jak finansowo Brakuje finansów nawet na podstawie produktu codziennego użytku O oszczędzaniu nie ma mowy Lekarstwa są za drogie a dalszego leczenia usprawniającego sanatoria uzdrowiska rehabilitację...brak . Za wszystko trzeba płacić 100% Brak ulg , zniżek Brak bezpłatnych usług etc I znowu jesteśmy spychani Wykluczeni społecznie ekonomiczne finansowo materialnie cyfrowo etc ,,za zdrowi ,,Aby otrzymać te Nowe Wsparcie Finansowe dla osób dorosłych niepełnosprawnych a ,,za chorzy ,, aby otrzymać pracę Takie mamy dziś Ustawy / przepisy .. I jak tu Godnie mają żyć takie osoby poszkodowane.. Tak wizualnie wygląda ten świat .. Dajcie żyć Godnie Politycy ..każdej frakcji Politycznej!!!
...
Następna strona