Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

"Nie możemy być aroganccy". Prezeska Peugeota o konkurencji z Chin w Europie

25
Podziel się:

Traktuję Chińczyków jak każdego innego konkurenta, kropka - podkreśliła Linda Jackson, prezeska Peugeota, pytana o nową konkurencję z Chin, podczas Paris Motor Show. Podkreśliła, że to każda z marek musi sama zapracować na pozycję lidera, zdobywając zaufanie kierowców.

"Nie możemy być aroganccy". Prezeska Peugeota o konkurencji z Chin w Europie
Linda Jackson, CEO Peugeota (Getty Images, Bridget Bennett/Bloomberg)

- Traktuję Chińczyków jak każdego innego konkurenta, kropka. Chcemy być liderem i nie możemy być aroganccy, tylko musimy na tę pozycję sami zapracować - powiedziała Linda Jackson, odpowiadając na pytanie money.pl.

Chińskie marki wjeżdżają do Europy z wyraźnie tańszymi samochodami, nierzadko nieustępując europejskim konkurentom pod względem designu, technologii i jakości. UE zarzuca im jednak, że to efekt subsydiowania przez rząd w Pekinie. Ekspansja chińskich producentów w Europie to realizacja planu Xi Jinpinga.

- Mam wiele szacunku do każdego z naszych konkurentów. Jestem w tym biznesie tak długo, że pamiętam, jak na europejski rynek weszli Japończycy, potem Koreańczycy. I co? Każdy z nas ma dla siebie miejsce na rynku, każdy odnosi sukcesy. Teraz wchodzą Chińczycy, którzy pracowali nad właściwą ofertą. Koniec końców, wszystko sprowadza się do zaufania do marki - dodała Jackson.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Jak europejskie marki mogą wygrać z Chińczykami?

Jackson podkreśliła, że z perspektywy zarządzających markami motoryzacyjnymi, najważniejsze jest określenie, czym chcą się wyróżniać na tle pozostałych. - I wierzę, że przekaz Peugeota jest bardzo jasny i silny: design i wyjątkowość. Wiemy z badań, że dwa główne powody, dla których klienci decydują się na Peugeota, to właśnie design zewnętrzny i wewnątrz. Po drugie - technologia. Elektryczny SUV e-3008 ma maksymalny zasięg 700 km, najlepszy wynik w swojej klasie - wyjaśniła.

Komisja Europejska dostrzegła realne zagrożenie w tanich autach z chin dla europejskich producentów. Na początku października państwa UE w wymaganej większości zgodziły się, aby nałożyć na nie karne cła. Decyzja w tej sprawie może zapaść już w najbliższy piątek.

- Temat taryf to jedno, ale podkreślam, na koniec dnia to tylko od nas zależy, czy zdobędziemy zaufanie i zainteresowanie klientów - przekonywała Jackson. Peugeot w 2023 r. sprzedał 1 mln 124 tys. 268 egzemplarzy nowych aut.

Komisja Europejska stwierdziła, że Chiny dofinansowują produkcję samochodów elektrycznych, dzięki czemu mogą sprzedawać samochody po sztucznie zaniżonych cenach. Wzbudziło to na forum UE obawy, że europejski przemysł motoryzacyjny stanie się kolejną branżą, która nie poradzi sobie z nieuczciwą konkurencją ze strony Chin.

Przeciwko wprowadzeniu ceł na auta elektryczne z Chin były wówczas: Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja. Od głosu wstrzymały się: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja i Finlandia. Polska i pozostałe kraje UE były za, w tym Francja. Decyzja UE już spotkała się z reakcją Pekinu - cłami na brandy, co uderza szczególnie właśnie we Francję. Eksperci ostrzegają, że może to być dopiero początek wojny handlowej.

Bruksela negocjuje z Pekinem

W poniedziałek przewodnicząca KE Ursula von der Leyen spotkała się w Berlinie z kanclerzem Niemiec Olafem Scholzem. Rozmowy dotyczyły m.in. ceł na chińskie samochody. Rząd w Berlinie jest przeciwko ich wprowadzeniu, obawiając się działań odwetowych na chińskim rynku wobec niemieckich producentów samochodów. Bruksela cały czas negocjuje z Pekinem.

- Jaka mogłaby być rekompensata oferowana zamiast ceł wyrównawczych? Jest też kwestia zobowiązań cenowych, które są na stole, inwestycji w Europie - mówiła Ursula von der Leyen w poniedziałek w Berlinie. Zapowiedziała, że nawet w razie nałożenia ceł, negocjacje będą kontynuowane.

Z kolei Carlos Tavares, prezes Stellantisa, ostrzegł w rozmowie z Reutersem, że nałożenie ceł skłoni chińskich producentów samochodów do zakładania fabryk w Europie, a to zwiększy tylko nadwyżkę mocy produkcyjnych w regionie i doprowadzi niektórych lokalnych producentów do zamykania fabryk.

Chińczycy odrobili lekcje, teraz podbijają Europę

Przypomnijmy, że z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w 2019 r. auta chińskich marek stanowiły 0,4 proc. sprzedaży nowych "elektryków" w Unii Europejskiej. W 2020 r. udział ten wzrósł do 1,4 proc., w kolejnym do 1,7 proc., a na koniec 2022 r. osiągnął 3,7 proc. Według danych Komisji Europejskiej, w 2025 r. udział ten sięgnie 15 proc.

- Chińczycy przez wiele lat się uczyli. Zresztą to my, Europejczycy, pozwoliliśmy im wejść na odpowiedni poziom jakościowy. Wszystkie inwestycje czynione przez europejskie marki w Chinach, odbywały się w pełnej współpracy z chińskimi firmami. Taki był wymóg. I to pozwoliło Chińczykom poznać i przejąć technologie, zdobyć doświadczenie. Efekty widzimy dzisiaj - mówił nam Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Peugeot jest częścią koncernu Stellantis, który powstał z połączenia francusko-niemieckiej Grupy PSA oraz włoskiej Fiat Chrysler Automobiles. Należą do niego m.in. Opel, Peugeot, Jeep, Fiat i Maserati. Stellantis utworzył joint-venture z chińską marką Leapmotor i chce prowadzić sprzedaż tych aut w Europie. Choć dotychczas oficjalnie tego nie potwierdził, Stellantis produkuje już pierwsze egzemplarze aut marki Leapmotor w fabryce w Tychach.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
adam s.
3 tyg. temu
Wciskajcie jeszcze dalej, na siłę, te głupie elektryczne samochody to niedługo czeka was bankructwo. Kiedy w końcu otworzycie oczy i zaczniecie realizować to czego życzą sobie ludzie.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Adler
3 tyg. temu
Oni dalej nie rozumieją że ta cała ekologizacja to uzależnienie od Chin🤣
norberty
3 tyg. temu
Kings and Generals Poland - znajdź na Youtube. Zaraz kremlowskie boty będą pisać, że co to za kraj ta Polska, własnych aut nie produkuje w przeciwieństwie do Niemiec i Francji. A co powiedzą kremlowskie boty na Szwajcarię? Kraj bogaty a nie produkuje samochodów.
pani
3 tyg. temu
Linda Jackson - prace w księgowości w salonie jaguara zaczęła w wieku 20 lat - wiec żadnych studiów - jako CEO citroena zrównała ta markę z dacia - moje gratulacje - teraz dali jej puga - przewiduje ze rezultat będzie podobny
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
facepalm
2 tyg. temu
stellantis juz sie z chinolami dogadal to nie widzi problemu
facepalm
2 tyg. temu
Bruksela stworzyla problem i dzielnie z nim walczy...znamy to...
Moca123
2 tyg. temu
Bardzo uczciwe podejście rynkowe. Niemcy sie zbroją prawem unijnym przed konkurencja - a gdzie wolny Rynek?
pol
2 tyg. temu
Chinskie samochody to ciągle chłam choc ładnie wyglądaja i są tanie -rosjanie za sankcji musza je kupowac i wystarczy poczytac o jakosci tych sam.
Wariaci UE
2 tyg. temu
Ta baba mowi o wyjatkowosci? Wladze w krajach NATO maja wirusa w mozgu i zaczelo sie od amerykanskiej wyjatkowosci. Wystarczy ze przekroczysz granice amerykanska nielegalnie dostaniesz obywatelstwo i jestes wyjatkowy. Okazuje sie ze wyjatkowosc to zycie na koszt innych i niskie IQ. UE samochody sa wyjatkowe - dlaczego?
...
Następna strona