Jak wskazuje "Business Insider", prototyp CR450, zaprezentowany w Pekinie 29 grudnia 2024 roku, jest znaczącym krokiem naprzód w technologii transportu kolejowego. Według chińskiego Ministerstwa Transportu pociąg ma rozwijać prędkość operacyjną do 400 km/h, co stanowi ogromny postęp w porównaniu z obecnym modelem CR400, wprowadzonym w 2017 roku, który osiąga 350 km/h. Dla przykładu polski najszybszy pociąg w Polsce - Pendolino - jeździ ok. 200 km/h. Warto dodać, że dzieje się tak ze względu na infrastrukturę kolejową, gdyż Pendolino mogłoby osiągać wyniki zbliżone do 250 km/h.
Najnowszy pociąg, opracowany przez CRRC Changchun Railway Vehicles i CRRC Sifang Co., Ltd., wyróżnia się nie tylko prędkością, ale także efektywnością energetyczną, kontrolą hałasu i skutecznością hamowania. Twórcy podkreślają, że maszyna przeszła ponad 3000 symulacji i 2000 testów, aby sprostać rygorystycznym wymaganiom eksploatacyjnym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dalsze testy i plany rozwoju
China State Railway Group zaznacza, że przed wdrożeniem pociągu do użytku komercyjnego konieczne są dalsze testy i udoskonalenia. Nowa linia musi spełniać wszystkie standardy bezpieczeństwa i niezawodności - czytamy.
Chiny od dekad inwestują ogromne środki w rozwój kolei. Ich sieć kolejowa liczy obecnie ponad 160 tys. kilometrów, z czego ponad 46 tys. kilometrów to linie dużych prędkości. Kolej stała się skuteczną alternatywą dla podróży lotniczych, szczególnie na trasach do 700 mil, łącząc metropolie z mniejszymi miejscowościami.
Kolej Dużych Prędkości bliżej. Ważna umowa CPK
Chińska sieć kolei dużych prędkości jest największa na świecie i stanowi wzór dla innych krajów. Koleje dużych prędkości w Chinach rywalizują z systemami kolejowymi Japonii (Shinkansen) i Francji (TGV), będąc kluczowym elementem transportowej rewolucji ostatnich dekad.