"Spółka CPK podpisała umowę z hiszpańską firmą inżynieryjną INECO na doradztwo techniczne przy projektowaniu i budowie Kolei Dużych Prędkości. Partner CPK ma bogate doświadczenie przy planowaniu, projektowaniu i budowie sieci KDP w Hiszpanii, która liczy prawie 4 tys. km linii szybkich kolei i jest obecnie najdłuższa w Europie" - przekazała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Dodano, że kontrakt o wartości ok. 2 mln zł został zawarty na cztery lata.
W zakres umowy wchodzą specjalistyczne konsultacje techniczne w sprawie rozwiązań stosowanych w projektach Kolei Dużych Prędkości (KDP). Mowa o np. budowie długich tuneli kolejowych, wdrażaniu systemu zasilania 2x25 kV AC, projektowaniu rozjazdów KDP, wdrażaniu systemu kierowania ruchem kolejowym ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) i certyfikacji linii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Inżynierowie CPK i INECO mogą wymieniać doświadczenia m.in. podczas warsztatów technicznych online, w formie raportów technicznych i w trybie bieżących zapytań mailowych i telefonicznych" - wyjaśniono.
INECO ma ponad 30-letnie doświadczenie w branży KDP w Hiszpanii, na wszystkich etapach tamtejszych inwestycji: od studiów wykonalności i projektów budowlanych poprzez oddawanie linii do eksploatacji i kontrakty na utrzymanie sieci.
CPK - megalotnisko i kolej
Zgodnie z założeniami spółki CPK do 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP Warszawa – Łódź, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na nowe Lotnisko CPK. Pozostałe odcinki tzw. linii Y, czyli Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań, mają powstać do 2035 r. W sumie daje to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi prac przygotowawczych i budowlanych.
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Program ma objąć budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynację i realizację inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.