Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

CPK: kontrakt wartości 85 mln zł podpisany. Oto szczegóły

22
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK. Zakres prac obejmuje m.in. odcinek linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź - poinformowała w piątkowym komunikacie spółka.

CPK: kontrakt wartości 85 mln zł podpisany. Oto szczegóły
Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów - uważa Maciej Lasek (East News, Jacek Dominski/REPORTER)

Jak poinformowano w komunikacie CPK, dzięki umowie opracowana zostanie pełna dokumentacja projektowa dla pierwszego pakietu węzła kolejowego CPK. Zakres prac realizowanych w ramach tego kontraktu obejmuje projektowanie m.in. centralnego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź w obrębie nowego lotniska, odcinka linii kolejowej nr 88 łączącego stację kolejową CPK z istniejącą trasą Warszawa – Poznań czy stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.

Umowa na projekt węzła została podpisana z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Jej wartość wynosi 84,8 mln zł netto. "Wybór projektanta nastąpił w ramach umowy ramowej na projektowanie infrastruktury kolejowej, którą spółka CPK zawarła z 11 konsorcjami biur projektowych wybranych w przetargu" - przekazała Spółka.

"Podstawę prac projektanta będzie stanowić studium wykonalności, przygotowane dla spółki w latach 2021-2023 i decyzja środowiskowa uzyskana w lipcu 2023 r. dla lotniska i węzła CPK" - wyjaśniło CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Oddajcie dietę". Apel Zimocha. Jaki będzie odzew?

Kontrakt przewiduje zrealizowanie zamówienia podstawowego w półtora roku. Cała umowa, wraz z ewentualnymi zadaniami opcjonalnymi, powinna powstać w cztery lata. W skład zamówienia podstawowego wchodzą m.in. przygotowanie projektu budowlanego, pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.

Zamówienia opcjonalne, jak poinformowano, mogą dotyczyć np. materiałów do przetargów na etapie budowy, nadzoru autorskiego w trakcie prac budowlanych, planu rezerwacji terenu czy projektu terminala intermodalnego.

Wykonawca zaprojektuje elementy infrastruktury kolejowej węzła z różnych branż, m.in. torowej, teletechnicznej, trakcyjnej i sterowania ruchem. W ramach zespołów projektowych będzie musiał skoordynować działania z równoległymi zadaniami projektowymi, które prowadzi dla CPK m.in. master architekt (np. dotyczącymi hali peronowej i dworca kolejowego zintegrowanego z terminalem).

W komunikacie podkreślono, że realizacja umowy umożliwi skompletowanie dokumentacji projektowej i wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka linii "Y" Warszawa - Łódź.

Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Centralne lotnisko i Kolei Dużych Prędkości

Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(22)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Romuald B.
3 miesiące temu
Szkodnik lasek w akcji. Stop CPK, port kontenerowy, elektrownia atomowa, CARGO, aby Niemcom żyło się lepiej
Sal Ce Son
3 miesiące temu
Co wybudowali Dworczyk, Morawiecki i Kaczyński? Układ do dojenia i drenażu portfeli Polaków.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Donald Oskar ...
3 miesiące temu
Prezes STOP CPK buduje CPK??? Musi mieć kręgosłup z gumy albo być bezkręgowce....
Chłodnym okie...
3 miesiące temu
Co tu zrobić aby nic nie zrobić a pieniądze skręcić
sdfg
3 miesiące temu
Póki co Jest to w starych planach CPK. więc spoko. Schody się zaczną gdy przyjdzie do newralgicznych elementów... Cargo i Szprychy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (22)
PRAWDA
2 miesiące temu
"Kraje Trójmorza powinny otworzyć rynek pracy dla obywateli Republiki Południowej Afryki. Kraje Trójmorza powinny otworzyć rynek pracy i znieść wizy oraz zezwolenia na pobyt i pracę dla obywateli Republiki Południowej Afryki. Są chrześcijanami, nie ma z nimi problemu, nie będzie problemu, bardzo szybko się zasymilują, mają kulturę podobną do naszej europejskiej, w Republice Południowej Afryki stopa bezrobocia wynosi 33% na 65 mln mieszkańców, Trójmorza rynek pracy może łatwo wchłonąć pracowników z Republiki Południowej Afryki
Patryjota
3 miesiące temu
To ten od komisji smoleńskiej to i tak nic nie wyjdzie z tego.
Ciekawe
3 miesiące temu
85 mln za projekt? To jakiś żart?
Romuald B.
3 miesiące temu
Szkodnik lasek w akcji. Stop CPK, port kontenerowy, elektrownia atomowa, CARGO, aby Niemcom żyło się lepiej
Sceptyk
3 miesiące temu
Prezent za 130 miliardów dla wielkich firm którym najbardziej zależy na budowie tego lotniska bo zoptymalizują sobie procesy na koszt polskiego podatnika. To one za tym lobbują. To one płacą nagabywaczom ktorzy stoją w centrum miasta i zbierają podpisy dla CPK. Bo zapłacić tym kilku osobom to nic przy zysku jakim jest zrealizowanie swojego interesu za nie swoje pieniądze. Te same wielkie firmy korzystają z armii doradców podatkowych żeby płacić w Polsce znikome podatki. A my pracujemy na etatach, prowadzimy małe firmy i proporcjonalnie płacimy znacznie więcej. Czy wielkie firmy podzielą się z nami korzyścią jaką osiągną dzięki cpk? Czy raczej wzmocnią swoją dominującą pozycję wobec nas?
...
Następna strona