Jak poinformowano w komunikacie CPK, dzięki umowie opracowana zostanie pełna dokumentacja projektowa dla pierwszego pakietu węzła kolejowego CPK. Zakres prac realizowanych w ramach tego kontraktu obejmuje projektowanie m.in. centralnego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź w obrębie nowego lotniska, odcinka linii kolejowej nr 88 łączącego stację kolejową CPK z istniejącą trasą Warszawa – Poznań czy stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.
Umowa na projekt węzła została podpisana z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice. Jej wartość wynosi 84,8 mln zł netto. "Wybór projektanta nastąpił w ramach umowy ramowej na projektowanie infrastruktury kolejowej, którą spółka CPK zawarła z 11 konsorcjami biur projektowych wybranych w przetargu" - przekazała Spółka.
"Podstawę prac projektanta będzie stanowić studium wykonalności, przygotowane dla spółki w latach 2021-2023 i decyzja środowiskowa uzyskana w lipcu 2023 r. dla lotniska i węzła CPK" - wyjaśniło CPK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kontrakt przewiduje zrealizowanie zamówienia podstawowego w półtora roku. Cała umowa, wraz z ewentualnymi zadaniami opcjonalnymi, powinna powstać w cztery lata. W skład zamówienia podstawowego wchodzą m.in. przygotowanie projektu budowlanego, pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
Zamówienia opcjonalne, jak poinformowano, mogą dotyczyć np. materiałów do przetargów na etapie budowy, nadzoru autorskiego w trakcie prac budowlanych, planu rezerwacji terenu czy projektu terminala intermodalnego.
Wykonawca zaprojektuje elementy infrastruktury kolejowej węzła z różnych branż, m.in. torowej, teletechnicznej, trakcyjnej i sterowania ruchem. W ramach zespołów projektowych będzie musiał skoordynować działania z równoległymi zadaniami projektowymi, które prowadzi dla CPK m.in. master architekt (np. dotyczącymi hali peronowej i dworca kolejowego zintegrowanego z terminalem).
W komunikacie podkreślono, że realizacja umowy umożliwi skompletowanie dokumentacji projektowej i wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka linii "Y" Warszawa - Łódź.
Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Centralne lotnisko i Kolei Dużych Prędkości
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.