Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Co dalej z cenami masła? Prognozy nie są optymistyczne

10
Podziel się:

W 2024 r. sieci handlowe urządziły średnio o 12,5 proc. mniej promocji na masło niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu UCE Research. W opinii ekspertów trend ograniczania promocji ma się utrzymać w kolejnych miesiącach, co skutkować może dalszym wzrostem cen.

Co dalej z cenami masła? Prognozy nie są optymistyczne
Raport: mniej promocji na masło i prognozowany dalszy wzrost cen (Getty, SOPA Images)

W 2024 roku w sieciach handlowych było o 12,5 proc. mniej promocji na masło niż rok wcześniej. W tym samym czasie masło podrożało w sklepach średnio o 7,2 proc. r/r. Największe podwyżki odnotowano w supermarketach (+11,3 proc.), sieciach cash & carry (+9,9 proc.) i sklepach convenience (+9,7 proc.), a najmniejsze – w dyskontach (+1,2 proc) i hipermarketach (+2,6 proc.).

Ceny masła poszły w górę

W całym 2024 roku cena 200 gramowej kostki masła wyniosła średnio ok. 6,4 zł, przy czym produkt ten podlegał znacznym wahaniom cenowym. Na początku 2024 r. ceny spadały od -14,3 do -4,4 proc. r/r. Z kolei od sierpnia do grudnia masło już tylko drożało, od 25,1 do 37,5 proc. r/r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Trafili na żyłę złota! 70 mln zł rocznie na publikacji ogłoszeń! - Piotr Nowosielski w Biznes Klasie

Z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że mniejszej częstotliwości promocji na masło w 2024 r. towarzyszył jednoczesny 12 proc. wzrost liczby akcji rabatowych dotyczących innych produktów. Jednak to masło było i wciąż jest najczęściej poszukiwanym przez konsumentów produktem promocyjnym. W ocenie Piotra Bieli z Grupy Blix w sytuacji, kiedy ten produkt sukcesywnie drożeje na rynku, utrzymanie dotychczasowych cen promocyjnych uznawanych przez klientów jako atrakcyjne oznacza poniesienie wysokiego kosztu przez sieci handlowe.

- Sieci handlowe mogły obrać jeden z trzech możliwych kierunków: utrzymać cenę promocyjną i częstotliwość promocji przy jednoczesnym niezrealizowaniu budżetu, podwyższyć cenę promocyjną, utrzymując częstotliwość promocji lub zachować cenę promocyjną przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości promocji. Ze względów biznesowych i wizerunkowych większość sieci wybrała tę ostatnią opcję – wskazał ekspert.

Sklepy ograniczyły promocje

W raporcie wskazano, że promocje i akcje rabatowe najbardziej ograniczyły sieci typu cash & carry (-25 proc. r/r), supermarkety (-24,6 proc.) oraz hipermarkety (-15,3 proc. r/r). Więcej niż rok wcześniej zrobiły ich natomiast dyskonty (16,6 proc. r/r) i sieci convenience (1,8 r/r).

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zauważyła, że sieci stosujące wyższe marże, mogły bardziej odczuć presję inflacyjną i rosnące koszty operacyjne, co zmusiło je do ograniczenia liczby promocji produktów szybko rotujących, takich jak masło. Z kolei dyskonty, które zarabiają na wysokim wolumenie sprzedaży, mogły pozwolić sobie na intensyfikację promocji, by przyciągnąć wrażliwych na ceny klientów.

Biela zwrócił z kolei uwagę, że z powodu wojny dyskontów, w której wykorzystywane były promocje na masło, sieci zrezygnowały ze ścigania się na ceny tego produktu, uznając, że przy niestabilnym rynku i tak by się pod tym względem nie wyróżniały. Z kolei obecnie sieci podnoszą ceny, by zarobić na kolejne promocje.

- Spodziewam się cen masła w okolicach 9-11 zł (za kostkę) w cenie regularnej oraz promocyjnych obniżek sięgających ok. 4,99 zł. Masło to jednak produkt coraz bardziej niewygodny dla sieci, więc przewiduję na razie spadek liczby jego promocji – dodał.

Z kolei Pryzmont przewiduje, że w 2025 roku ceny masła mogą być bardziej stabilne niż w 2024 roku, choć wzrosty w pierwszych miesiącach są nadal prawdopodobne. - Średnia cena kostki masła o wadze 200g w 2025 roku prawdopodobnie wyniesie około 6,8-7 zł, przy założeniu umiarkowanego wzrostu kosztów i utrzymania wysokiej konkurencji między sieciami. Konsumenci powinni jednak przygotować się na znaczne zróżnicowanie cen w zależności od formatu sklepu oraz okresu roku. Stabilizacja cen może nastąpić dopiero w jego drugiej połowie roku, i to pod warunkiem że inflacja zacznie wyhamowywać, co wpłynęłoby na ograniczenie presji kosztowej w handlu detalicznym – podsumowała ekspertka.

Analitycy z UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX przeanalizowali ponad 5,2 tys. cen detalicznych masła (regularnych oraz w promocjach). Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry. Ceny przeliczono do wielkości standardowej na rynku kostki o masie 200g.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Joe
8 godz. temu
armaty zamiast masła
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
yes
8 godz. temu
Niech drożeje - ludzie muszą zrozumieć konsekwencje wyboru POKO.
Jestescie Wie...
4 godz. temu
Ale sa butelki ktore maja kapsle nie odpadajace .Jakie to osiagniecie Europy?
Niesłychane
4 godz. temu
W USA rewolucja.Stwierdzono dwie płcie.Prezydent wszedzie wymienia interes Stanow Zjednoczonych.Według naszych postepowych lewicowych politykow dziennikarzy to pewnie krzewienie nacjonalizmu.Odejscie od Idei Prolatariatu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
hhh
3 godz. temu
To nie masło podrożało najbardziej, ale czynsze i samowola w spółdzielniach mieszkaniowych
Jestescie Wie...
4 godz. temu
Ale sa butelki ktore maja kapsle nie odpadajace .Jakie to osiagniecie Europy?
Niesłychane
4 godz. temu
W USA rewolucja.Stwierdzono dwie płcie.Prezydent wszedzie wymienia interes Stanow Zjednoczonych.Według naszych postepowych lewicowych politykow dziennikarzy to pewnie krzewienie nacjonalizmu.Odejscie od Idei Prolatariatu.
Wybiorca
4 godz. temu
I b.dobrze niech drozeje O to walczylismy
Wsioch
4 godz. temu
Rzad powinien podjac uchwale ktora bedzie wymuszac na krowach dawanie wiekszej ilosci mleka i lepszej jakosci