- Rekruterzy, którzy zadają to pytanie, oczekują głębszych przemyśleń kandydata na temat pracy w firmie – mówi Jeff Hyman, prezes of Recruit Rockstars w wypowiedzi dla CNBC. W swojej 25-letniej karierze rekrutera przeprowadził on wywiady z ponad 30 tys. osób.
Jeff Hyman i Emily Liou, ekspertka ds. kariery, dzielą się w materiale CNBC swoimi radami na temat tego, jak odpowiadać na to pytanie, aby zaimponować każdemu rekrutującemu nas menedżerowi.
Pomyśl o szczegółach, które mogą Cię wyróżnić
Zdaniem ekspertów przed rozmową kwalifikacyjną warto zapoznać się z informacjami na temat firmy, w której ubiegamy się o zatrudnienie, czytając o niej najnowsze wiadomości i przeglądając posty w mediach społecznościowych oraz informacje na jej temat na firmowej stronie internetowej.
Ważne są zwłaszcza informacje, które mogą nam pomóc wyróżnić się na tle innych kandydatów.
- Jeśli na przykład mamy rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko w firmie Apple i powiemy rekrutującej nas osobie, że chcemy tam pracować, ponieważ firma robi fajne komputery, to ta wypowiedź nie przyniesie nam zatrudnienia, bo wielu innych kandydatów powie dokładnie to samo – komentuje Emily Liou.
Dlatego eksperci radzą, aby skupić się raczej na dwóch lub trzech szczegółach. - Może to być misja firmy, jej strategia biznesowa lub praca z konkretnym zespołem firmy. Na tej podstawie warto zbudować swoją wypowiedź – radzi Jeff Hyman.
Według niego ważne jest także to, aby nasza odpowiedź była szczera i osobista. Nie bez znaczenia będzie też, jeśli pokażemy, że w przygotowanie się do rozmowy włożyliśmy dużo czasu i wysiłku.
Dalszy ciąg pod materiałem wideo
Zaproponuj rozwiązanie rzeczywistych problemów
Z kolei Emily Liou uważa, że jednym z bardziej liczących się działań, które możemy podjąć jako kandydaci na określone stanowisko pracy, jest dzielenie się z osobą rekrutującą naszymi przemyśleniami na temat tego, co nas szczególnie przyciągnęło do danej organizacji.
Może być to np. renoma danej firmy, która zbudowała ją w oparciu o równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, lub stworzenie podobnych wartości dla różnych pokoleń na rynku pracy, w tym zarówno X, Y, jak i np. Z.
Warto skupić się także nad wpływem naszego zatrudnienia na zespół w pracy.
- Kiedy firma szuka nowych kandydatów do pracy, ma często rzeczywisty problem do rozwiązania, niezależnie od tego, czy chodzi o rosnące przychody, wprowadzenie nowego produktu, czy coś innego – mówi Jeff Hyman.
Jego zdaniem, jeśli rekruter pyta nas, dlaczego chcemy tu pracować, jest to świetna okazja, aby pokazać, że jesteśmy nie tylko podekscytowany możliwością pracy, ale widzimy także szansę na to, aby rozwiązywać rzeczywiste problemy firmy, do której chcemy dołączyć.
Eksperci są również zgodni co do tego, że firmy poszukują dziś ludzi, którzy rozumieją ich misję i są zaangażowani w swoją pracę. Niestety, ich zdaniem wiele osób traci okazję, aby pokazać to na rozmowie o pracę i nawiązać zarazem dobry kontakt z rekrutującą ich osobą.