Kontrola Inspekcji Handlowej została przeprowadzona przez dziesięć wojewódzkich inspektoratów. Skontrolowano łącznie 46 przedsiębiorców, w tym: 28 placówek sprzedawców detalicznych, 11 placówek detalicznych wielkopowierzchniowych, trzech producentów, dwóch sprzedawców hurtowych i dwóch pierwszych dystrybutorów. Łącznie skontrolowano 92 partie różnego typu fotelików rowerowych dla dzieci.
Zakwestionowano ogółem 31 partii produktów, co przekłada się na 33,7 proc. wszystkich skontrolowanych fotelików. W 10 z nich stwierdzono wady stwarzające zagrożenie dla dzieci.
We wszystkich badanych fotelikach z jednego segmentu ujawniono liczne wady konstrukcyjne: oparcie zasłaniające widoczność kierującemu rowerem oraz niewystarczające mocowanie fotelika do roweru za pomocą dwóch metalowych haków zawieszanych na kierownicy roweru.
Stwierdzono również brak systemu ograniczającego, np. uprzęży paskowej, brak osłon integralnych, przyległych do każdego podnóżka, chroniących stopy dziecka przed kontaktem z kołami roweru oraz brak pasków przy podnóżkach, ograniczających ruch stóp przewożonego dziecka.
W 25 partiach fotelików, jak podał UOKiK, stwierdzono nieprawidłowości związane z oznakowaniem.
Były to m.in. niepełne zapisy w instrukcji użytkowania (12 przypadków), brak oznaczeń lub ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie (7 przypadków), w trzech przypadkach natomiast (foteliki wykonane z wikliny) stwierdzono brak jakichkolwiek oznaczeń (takich jak dane przedsiębiorcy wprowadzającego produkt na rynek, dane identyfikujące produkt czy ostrzeżenia).
W następstwie przeprowadzonych działań wojewódzcy inspektorzy IG wystosowali do przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzanie produktów na rynek 9 pism informujących lub wystąpień pokontrolnych o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania wraz z wnioskami o usunięcie uchybień.
Wytwórcy wadliwych fotelików rowerowych z wikliny wycofali je ze sprzedaży i dokonali ich utylizacji - czytamy w raporcie.
W przypadku kontroli dotyczących trzech modeli fotelików prezes UOKiK umożliwił producentom podjęcie dobrowolnych działań polegających na powiadomieniu konsumentów o zagrożeniu stwarzanym przez produkt i możliwości jego zwrotu, a w przypadku zwrotów - ich utylizacji.