Decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie. A zatem otwiera się furtka do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę – podała spółka w komunikacie.
Decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Warszawie oznacza zielone światło dla budowy CPK w poszanowaniu dla ludzi i środowiska naturalnego. Naszym celem jest prowadzenie projektu w sposób optymalny dla regionu – ocenił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany w komunikacie.
Polityk dodał, że jeszcze w lipcu jest możliwe uzyskanie promesy zezwolenia na budowę z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dzięki niej spółka mogłaby złożyć wniosek do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej, a następnie – wniosek o pozwolenie na budowę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Decyzja środowiskowa dla CPK
Decyzja środowiskowa została wydana dla kilku elementów inwestycji. Obejmuje m.in. terminal pasażerski, budynki i obiekty wspierające funkcjonowanie lotniska, wieżę kontroli ruchu lotniczego, drogi startowe i kołowania, płyty postojowe, węzeł kolejowy i drogowy, a także infrastrukturę towarzyszącą, np. hotele, budynki komercyjne oraz parkingi.
Dzięki niej inwestor może np. usuwać drzewa i krzewy, prowadzić prace geologiczne oraz wymagane badania archeologiczne i konserwatorskie.
Badania środowiskowe rozpoczęliśmy w styczniu 2021 r. Ich wyniki były na bieżąco uwzględniane w pracach nad master planem lotniska. Dziękuję zespołowi, który przygotował obszerny raport środowiskowy oraz zapewnił, że oddziaływanie naszej inwestycji na środowisko zostało skutecznie ograniczone. Dzisiejsza decyzja dowodzi, że nawet w przypadku tak skomplikowanych inwestycji, jak CPK, można utrzymać bardzo wysokie tempo pracy, nie idąc na kompromisy co do jakości – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Sam raport środowiskowy dla CPK spółka przekazała RDOŚ w październiku 2022 r. Liczył on 20 tys. stron wraz z załącznikami. W pracach nad jego powstaniem udział brali m.in. botanicy, ichtiologowie, ornitolodzy, herpetolodzy, chiropterolodzy, akustycy, geodeci i geologowie.
Natomiast decyzja środowiskowa, którą wydał RDOŚ, ma ponad 350 stron. Swoje uwagi do raportu mogli też zgłaszać obywatele. W efekcie do Dyrekcji wpłynęło łącznie ponad tysiąc pytań i wniosków, do których Regionalny Dyrektorów odniósł się w swojej decyzji – podała spółka.
Dlaczego decyzja środowiskowa jest tak ważna?
Decyzja środowiskowa to następstwo ustalenia, jak przyszła infrastruktura wpływać będzie w przyszłości na otaczające ją środowisko. Konieczne jest też przeprowadzenie konsultacji społecznych. Bez niej nie ma szans na rozpoczęcie budowy, a wydanie jej poprzedzają żmudne prace i debaty z mieszkańcami, co tłumaczyliśmy w money.pl szczegółowo na przykładzie budowy dróg.