Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Coraz więcej prywatnych samolotów w Polsce. Kogo stać na latanie jak VIP?

Podziel się:

Na polskim niebie przybywa prywatnych samolotów. Aby latać jak VIP, nie trzeba mieć małego odrzutowca na własność. Przedstawiciele branży air taxi zwracają uwagę, że wciąż jest to usługa o charakterze luksusowym, ale mimo wysokich cen - w porównaniu z kosztami biletów lotniczych – rynek się rozwija.

Coraz więcej prywatnych samolotów w Polsce. Kogo stać na latanie jak VIP?
Pokonanie trasy z Warszawy do Krakowa małym samolotem jednosilnikowym dla trzech osób to koszt od 1,5 tys. euro. Samolotem odrzutowym można polecieć w sześć osób w cenie od 8 tys. euro. Na zdjęciu: Cessna Citation (GETTY, 2021 George Rose)

KPMG w raporcie "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" wylicza, że flota prywatnych samolotów i helikopterów w Polsce w 2021 r. liczyła 1769 maszyn, czyli o 64 więcej niż przed rokiem. Z czego 56 samolotów i śmigłowców zostało zarejestrowanych na osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Zwiększył się popyt na loty czarterowe, ale co ważniejsze, wzrosło też zainteresowanie ze strony polskich przedsiębiorców zakupem własnego samolotu. Oba trendy z nami pozostaną, ponieważ wiele firm, nie mając alternatywy w postaci regularnych połączeń, po raz pierwszy odkryło korzyści płynące z tego sposobu podróżowania – mówi Bartłomiej Drywa, prezes zarządu Jet Story, cytowany w raporcie.

Przedstawiciele branży nie mają wątpliwości, że ten rynek będzie się dalej rozwijał, nawet w obliczu drugiego kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie. – Atak Rosji na Ukrainę zweryfikował ponownie rynek prywatnych lotów w całej Europie. Wielu klientów z Ukrainy czy Rosji, którzy korzystali z takich usług, zostało odciętych od świata, zostali pozbawieni możliwości podróżowania w tej formie. Operatorzy, właściciele samolotów bardzo szybko zareagowali na ten fakt, oferując więcej maszyn na terenie Europy czy przenosząc swoje samoloty w inne rejony świata, gdzie można odrobić straty spowodowane odpływem klientów z Ukrainy czy Rosji – mówi money.pl Bartłomiej Rzepecki, CEO firmy Jet Partner.

Kogo w Polsce stać na lot prywatnym samolotem?

Zapytaliśmy kilka firm z tej branży, kogo tak właściwie stać w Polsce na latanie prywatnymi samolotami. Klientów na tym rynku można podzielić na trzy główne grupy:

  • celebryci i osoby publiczne, które potrzebują komfortu i prywatności,
  • przedsiębiorstwa, które chcą "pokazać się" przed inwestorami i partnerami biznesowymi, a także odbywają po kilka spotkań jednego dnia w różnych miastach,
  • osoby zamożne i ludzie biznesu, chcący oszczędzić czas i dostać się jak najbliżej miejsca docelowego, gdzie nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych.

– Korzystamy ze znacznie większej liczby lotnisk niż samoloty rejsowe. Tylko w Polsce linie lotnicze lądują na 14 lotniskach, a my wykorzystujemy ich ponad 100. W Unii Europejskiej ta liczba jest o wiele większa, wliczając także greckie i chorwackie wyspy – tłumaczy Maciej Kowalczyk, CEO Call&Fly, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Concordski". Historia spektakularnej porażki

Prywatny samolot to oszczędność. Czasu, ale nie pieniędzy

Kowalczyk wyjaśnia, że w uproszczeniu roczny koszt eksploatacji prywatnego samolotu to około 8-10 proc. jego wartości.

Posiadanie małego samolotu typu Cessna 182 to wydatek około 150 tys. zł rocznie. W przypadku prywatnego odrzutowca, w zależności od typu i wielkości, mówimy o kwotach od 300 tys. zł. Są to koszty tylko bieżącej obsługi, bez uwzględniania większych napraw – wyjaśnia.

Alternatywą dla posiadania samolotu na własność są usługi typu air taxi i prywatne czartery. Cena przelotu prywatnym samolotem zależy od cen paliwa lotniczego, kosztów dolotu samolotu, czasu postoju na miejscu, opłat lotniskowych i nawigacyjnych, a nawet tego, czy pasażer korzysta z terminala General Aviation, a może lotniskowej "ścieżki" dla VIP-ów.

– Pokonanie przykładowej trasy z Warszawy do Krakowa lub do Gdańska małym samolotem jednosilnikowym typu Cessna 182 dla trzech osób to koszt od 1,5 tys. euro w dwie strony. Większy samolot dwusilnikowy typu Beechcraft Baron dla czterech osób to wydatek od 2,5 tys. euro w dwie strony. Samolotem odrzutowym Cessna Citation CJ2 można polecieć w sześć osób w cenie od 8 tys. euro – mówi money.pl prezes Call&Fly.

Dodaje, że w pierwszym przypadku czas lotu to około 1 godz. 30 minut, w drugim o 30 minut krócej, a w trzecim na miejscu można być w niewiele ponad pół godziny.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl