Paliwo lotnicze, choć także wytwarzane z ropy naftowej, pod wieloma względami różni się od benzyny i oleju napędowego, które kierowcy wlewają do baków swoich samochodów. Warto przypomnieć, że na wysokości przelotowej, temperatura spada poniżej -40 stopni Celsjusza i to przez cały rok.
Benzyna składa się z węglowodorów zawierających od 7 do 11 atomów węgla z przyłączonymi cząsteczkami wodoru. Paliwo lotnicze zawiera więcej węglowodorów, w zakresie od 12 do 15 atomów węgla. W bardziej potocznej terminologii paliwo lotnicze składa się głównie z nafty - wyjaśnia Maciej Kowalski, prezes Lotos - Air BP Polska, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od czego zależy cena paliwa lotniczego?
Na polskim rynku ponad 99 proc. paliwa lotniczego Jet A-1 produkowane jest przez rafinerie Grupy Lotos i PKN Orlen. Maciej Kowalski dodaje, że cena paliwa lotniczego zależna jest od notowań nafty. Najczęściej stosuje się średnie tygodniowe ceny.
Dlatego notowania i wahania kursu dolara mają bezpośrednie i natychmiastowe przełożenie na ceny sprzedaży - dodaje prezes Lotos - Air BP Polska.
W cenie paliwa lotniczego uwzględnia się też akcyzę i opłatę paliwową. - Zwolnieni z nich są przewoźnicy lotniczy wykonujący loty komercyjne na podstawie posiadanego dokumentu AOC (Air Operator Certificate) - zaznacza. W praktyce chodzi o linie lotnicze.
Komisja Europejska chce jednak zniesienia ulg w opodatkowaniu paliwa lotniczego. Ma to przyspieszyć rozwój tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), produkowanego choćby ze zużytego oleju spożywczego. Obecnie produkowane jest na niewielką skalę i jest kilkukrotnie droższe niż Jet A-1.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA wylicza, że średnie notowania paliwa lotniczego na świecie w połowie maja wyniosły 166,4 dol. za baryłkę. W stosunku do ubiegłego roku to wzrost o 126,8 proc. Od początku 2022 r. średnia cena paliwa lotniczego to 135,1 dol. za baryłkę.
Ile kosztuje tankowanie samolotu?
Lotos - Air BP Polska dla portalu money.pl wyliczyło przybliżone koszty tankowania samolotów. Do wyliczeń przyjęliśmy popularne w Europie samoloty, wykonujące rejsy komercyjne dla linii lotniczych:
- Bombardier Q400, obsługujący krótkie trasy
- Airbus A320, jeden z najpopularniejszych samolotów na trasach europejskich
- Boeing 787, flagowy samolot dalekiego zasięgu PLL LOT
- Airbus A380, największy pasażerski samolot na świecie.
Samolot | Pojemność zbiorników paliwa* [l] | Cena netto** za tankowanie do pełna [zł] | Cena brutto za tankowanie do pełna*** [zł] |
---|---|---|---|
Bombardier Q400 | 6500 | 35 750 | 56 724,53 |
Airbus A320 | 23000 | 126 500 | 200 717,55 |
Boeing 787 | 139000 | 764 500 | 1 213 032,15 |
Airbus A380 | 320000 | 1 760 000 | 2 792 592,00 |
*w zależności od wariantu samolotu. Przyjęto wartości maksymalne **Średnia cena netto 1 l paliwa lotniczego to 5,5 zł/l, wraz z akcyzą i opłatą paliwową i VAT to 8,727 zł/l *** Przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikat AOC (Air Operator Certificate) i operujący głównie na trasach międzynarodowych, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów są zwolnieni z akcyzy i opłaty paliwowej oraz stosuje się w stosunku do nich zerowa stawkę podatku VAT Źródło: wyliczenia Lotos - Air BP Polska dla money.pl |
Z wyliczeń Lotos - Air BP Polska dla money.pl wynika, że przewoźnicy lotniczy zwolnieni z opłaty paliwowej i akcyzy, a także obłożeni VAT w wysokości 0 proc., chcąc zatankować Bombardiera Q400 do pełna (6,5 tys. litrów) musieliby wyłożyć ponad 35 tys. zł netto. W przypadku największego samolotu pasażerskiego na świecie - Airbusa A380, to ponad 1,7 mln zł netto.
Trzeba jednak zaznaczyć, że tankowanie samolotu "do pełna" nie jest standardem. Ilość potrzebnego paliwa na dany lot, oblicza się, uwzględniając m.in. odległość, liczbę pasażerów i masę ładunku, zapas potrzebny na nieprzewidziane sytuacje (tzw. holding, czyli oczekiwanie w powietrzu na pozwolenie na lądowanie) czy dotarcie do lotniska zapasowego. Paliwo lotnicze wlicza się do maksymalnej masy startowej samolotu (MTOW), od której zależy m.in. wysokość opłat nawigacyjnych.
Szacuje się, że paliwo lotnicze odpowiada za około 40 proc. kosztów w liniach lotniczych.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl