Horała uczestniczył w sesji pytań w trakcie drugiej edycji CPKLive! Uczestnicy sesji pytali m.in. o współpracę CPK z doradcą strategicznym, czyli koreańskim lotniskiem Incheon.
- Doradca strategiczny to dostawca know-how, którego w Polsce nie mamy, bo nie mamy dużego, hubowego, międzynarodowego lotniska. Lotnisko Incheon takie jest; w 2019 r. obsłużyło ponad 70 mln pasażerów, posiada cały szereg doświadczeń, praktyczną wiedzę jako podmiot, który najpierw budował, a potem operuje tego rodzaju lotniskiem. Jest tu szereg podobieństw do CPK - wskazywał Horała.
Jak mówił, doradca strategiczny to taka "druga para oczu" z praktyczną wiedzą w prowadzeniu takiego lotniska.
- Doradca będzie nam mówił, na co warto zwrócić uwagę, co powinno się znaleźć w tym czy w innym wykonaniu, co budzi wątpliwości - powiedział Horała. Zaznaczył, że to pierwszy krok do zacieśniania współpracy z Koreańczykami.
Wiceminister podkreślił, że CPK to projekt, który może być jeszcze modyfikowany. Nie należy go jednak porzucać. Bo kryzys w lotnictwie, spowodowany pandemią, w końcu przeminie.
- Ruch lotniczy wróci. I podjęcie wtedy decyzji, że potrzebny jest CPK, to rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, który będzie trwał 10 lat, będzie daleko, daleko opóźnione. Budujemy na pokolenia, a nie na to co dziś, jutro i nawet w przyszłym roku - tłumaczył Horała.
Wiceminister przekazał, że ponad 100 osób zgłosiło się do Programu Dobrowolnych Nabyć, czyli pozyskiwania ziemi pod Port Solidarność. Jak mówił, prowadzone są z nimi rozmowy na temat tego, czy chcą sprzedać ziemię, czy zamienić ją i na jakich warunkach. Zapewnił, że spółka monitoruje ruch nieruchomościami tam, gdzie ma powstać CPK i dodał, że nie wystąpiły "zjawiska obrotu spekulacyjnego".
W ubiegłym tygodniu przedstawiciele rządów Polski i Korei Południowej podpisali porozumienie o współpracy między obydwoma krajami. Równocześnie złożono podpisy pod umową z Portem Lotniczym Incheon z Seulu, czyli doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego, a spółką CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.