Do rozpoczęcia budowy pierwszej linii KDP w Polsce wciąż daleka droga. Nie mówiąc o otwarciu trasy, po której na początku pociągi rozwijać mają prędkość do 250 km/h, a później do 350 km/h. Spółka CPK, która ma zbudować, ale i skomunikować szybką koleją Port Lotniczy Solidarność w gminie Baranów, postawiła jednak kolejny krok na drodze do budowy odcinka Łódź - Warszawa.
Linia ta ma nadany priorytet. Zgodnie z założeniem rządu i spółki CPK, w 2027 r. otwarty ma być Centralny Port Komunikacyjny, a także trasa KDP Warszawa - Łódź - Wrocław. We wtorek (7 czerwca) przedstawiono tzw. wariant inwestorski pierwszej części tej linii. Tak poznaliśmy rekomendowany przebieg łódzko-warszawskiego odcinka.
Spółka CPK zaprezentowała wariant na dworcu Łódź Fabryczna. Inwestor podał, że przez łódzkie osiedle Mileszki trasa poprowadzona zostanie płytkim tunelem. Jeśli oczywiście rekomendowany przebieg zostanie przyjęty. Spółka dodała, że w Brzezinach po wschodniej stronie stolicy aglomeracji powstanie też nowa stacja.
Poznaliśmy rekomendowany przebieg pierwszej linii KDP
Państwowa spółka CPK zapewnia, że rekomendowany przebieg nowej linii Warszawa-Łódź został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz, w tym m.in. technicznych, społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, środowiskowych i ekonomicznych.
"Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe" - podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.
To, czy "rekomendowany" jest faktycznie najlepszym - okaże się w kolejnych etapach przygotowania budowy. Wariant inwestorski, razem z dwoma innymi, spółka CPK ujmie we wniosku o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej, którą wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Gdy RDOŚ da zielone światło, wówczas inwestor będzie jeszcze musiał otrzymać tzw. decyzję lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę.
Na każdym z tych etapów będzie szansa na to, by przebieg ewentualnie oprotestować. Oficjalnie, bo wcześniejsze uwagi spółka zbierała w ramach dodatkowych - jak podkreśla - konsultacji społecznych. Wariant inwestorski dla odcinka Łódź - Wrocław ma natomiast być przedstawiony w najbliższych tygodniach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
CPK chwali się "rekordowym" tempem przygotowań do budowy
Kolej Dużych Prędkości na priorytetowym odcinku jest w krajowych planach od lat. Inwestycja jest potrzebna, co do czego opinia publiczna w zasadzie nie ma zastrzeżeń. Ma znacząco skrócić czas przejazdu na kluczowej dla transportu kolejowego w Polsce trasie.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie)" - informuje Konrad Majszyk.
Spółka CPK podkreśla, że tzw. wariant inwestorski sporządzono w "rekordowym tempie", bo w rok po podpisaniu umowy na sporządzenie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, którego jest elementem. Inwestor i rząd uznaje to za dowód na to, że realizacja inwestycji do 2027 r. jest możliwa. Eksperci, z którymi rozmawiał money.pl, są jednak innego zdania.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl