Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

CPK przedstawił przebieg linii Kolei Dużych Prędkości: Łódź - Warszawa. W planach tunel

62
Podziel się:

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla 140-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Warszawą. To - jak przekonuje - najbardziej korzystny przebieg trasy. Inwestor ujmie go we wniosku do RDOŚ o decyzję środowiskową dla tego odcinka. Do rozpoczęcia budowy wciąż jednak daleka droga.

CPK przedstawił przebieg linii Kolei Dużych Prędkości: Łódź - Warszawa. W planach tunel
Tak zwany wariant inwestorski przebiegu linii KDP Łódź - Warszawa spółka przedstawiła na dworcu Łódź Fabryczna, na którym zatrzymywać się będą szybkie pociągi (PAP, PAP/Grzegorz Michałowski)

Do rozpoczęcia budowy pierwszej linii KDP w Polsce wciąż daleka droga. Nie mówiąc o otwarciu trasy, po której na początku pociągi rozwijać mają prędkość do 250 km/h, a później do 350 km/h. Spółka CPK, która ma zbudować, ale i skomunikować szybką koleją Port Lotniczy Solidarność w gminie Baranów, postawiła jednak kolejny krok na drodze do budowy odcinka Łódź - Warszawa.

Linia ta ma nadany priorytet. Zgodnie z założeniem rządu i spółki CPK, w 2027 r. otwarty ma być Centralny Port Komunikacyjny, a także trasa KDP Warszawa - Łódź - Wrocław. We wtorek (7 czerwca) przedstawiono tzw. wariant inwestorski pierwszej części tej linii. Tak poznaliśmy rekomendowany przebieg łódzko-warszawskiego odcinka.

Spółka CPK zaprezentowała wariant na dworcu Łódź Fabryczna. Inwestor podał, że przez łódzkie osiedle Mileszki trasa poprowadzona zostanie płytkim tunelem. Jeśli oczywiście rekomendowany przebieg zostanie przyjęty. Spółka dodała, że w Brzezinach po wschodniej stronie stolicy aglomeracji powstanie też nowa stacja.

Poznaliśmy rekomendowany przebieg pierwszej linii KDP

Państwowa spółka CPK zapewnia, że rekomendowany przebieg nowej linii Warszawa-Łódź został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz, w tym m.in. technicznych, społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, środowiskowych i ekonomicznych.

"Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną, w których zostały uwzględnione m.in. czynniki techniczne i ekonomiczne, a przede wszystkim społeczne i środowiskowe" - podkreśla Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.

To, czy "rekomendowany" jest faktycznie najlepszym - okaże się w kolejnych etapach przygotowania budowy. Wariant inwestorski, razem z dwoma innymi, spółka CPK ujmie we wniosku o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej, którą wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Gdy RDOŚ da zielone światło, wówczas inwestor będzie jeszcze musiał otrzymać tzw. decyzję lokalizacyjną oraz pozwolenie na budowę.

Na każdym z tych etapów będzie szansa na to, by przebieg ewentualnie oprotestować. Oficjalnie, bo wcześniejsze uwagi spółka zbierała w ramach dodatkowych - jak podkreśla - konsultacji społecznych. Wariant inwestorski dla odcinka Łódź - Wrocław ma natomiast być przedstawiony w najbliższych tygodniach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

CPK chwali się "rekordowym" tempem przygotowań do budowy

Kolej Dużych Prędkości na priorytetowym odcinku jest w krajowych planach od lat. Inwestycja jest potrzebna, co do czego opinia publiczna w zasadzie nie ma zastrzeżeń. Ma znacząco skrócić czas przejazdu na kluczowej dla transportu kolejowego w Polsce trasie.

"Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie)" - informuje Konrad Majszyk.

Spółka CPK podkreśla, że tzw. wariant inwestorski sporządzono w "rekordowym tempie", bo w rok po podpisaniu umowy na sporządzenie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, którego jest elementem. Inwestor i rząd uznaje to za dowód na to, że realizacja inwestycji do 2027 r. jest możliwa. Eksperci, z którymi rozmawiał money.pl, są jednak innego zdania.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(62)
WYRÓŻNIONE
ona
2 lata temu
Celowo zaplanowano całość do 2027 r. bo będzie już po wyborach. Jeśli wygra PiS, to się plany odłoży, bo inflacja, wojna, uchodźcy itp, a jak PiS przegra i nowa ekipa w trosce o finanse publiczne całą inwestycję odłoży, zredukuje lub całkowicie porzuci, to PiS będzie się kreował na bohatera, że my chcieliśmy i wszystko do tego zmierzało, ale przyszli "oni" i przepadło.
XYZ
2 lata temu
Ten "port lotniczy " nigdy nie powstanie . bo nie ma i nie będzie ruchu lotniczego tak dużego . Ale pieniądze będą wydane , pensje będą wielkie .
Noszkuźwa
2 lata temu
Tunel ze złotym pociągiem, pociągiem dojnej zmiany do publicznych pieniędzy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (62)
Rzodkiewka
3 miesiące temu
Precz z koleją we wsi Kuźmy. Miała przebiegać przez Nadolne
Wiesław
rok temu
Precz z koleją we wsi Kuźmy. Niech władza da przykład i kolej poprowadzi przez wieś Teresin.
MASKA
2 lata temu
MILESZKI mówią nie SZYBKIEJ kolei. Puście pociąg starymi torami. Zniszczycie teren MILESZEK
flesz
2 lata temu
Bezczelnie kłamią, że Mileszki nie mają nic przeciwko, że ludzie się zgadzają. NIKT się NIE ZGADZA , aby kolej przebiegała przez MILESZKI.
Poszkodowana
2 lata temu
Mileszki nie chcą kolei. Okradacie nas, nie pozwolimy. Precz
...
Następna strona