Spółka CPK, oprócz budowy superlotniska w gminie Baranów, ma też jak najlepiej skomunikować Centralny Port Komunikacyjny z największymi miastami Polski. W tym celu powstać ma prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym KDP.
Dwa lata temu inwestor przedstawił korytarze, w których mają być dopiero zlokalizowane tory. Od tego momentu mnożą się protesty i głosy załamanych mieszkańców, których działki przetnie - a może nie przetnie - Kolej Dużych Prędkości. Przedstawiciele CPK na wszystkie prośby o jasne stanowisko w tej sprawie odpowiada bowiem, że to jeszcze nie jest etap, by to stwierdzić.
W niejako uprzywilejowanej sytuacji są mieszkańcy regionów między Łodzią a Warszawą oraz między Łodzią a Wrocławiem. W czerwcu CPK przedstawił wariant inwestorski przebiegu pierwszego z tych odcinków KDP. "Inwestorski", czyli taki, który po analizie uznano za optymalny pod względem różnego rodzaju kosztów. W środę (10 sierpnia) wariant inwestorski przedstawiono dla łódzko-wrocławskiego odcinka.
CPK przedstawił rekomendowany przebieg trasy KDP Łódź-Wrocław
"Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów" – informuje Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych w komunikacie prasowym.
Centralny Port Komunikacyjny podaje, że wariant wybrano na podstawie 67 spotkań z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin oraz 35 tys. ankiet. Co ważne, to nie koniec konsultacji. Wręcz przeciwnie. CPK dotychczasowe konsultacje nazywa "nieoficjalnymi". Uwagi do zaproponowanego wariantu będzie można zgłaszać na każdym z kolejnych etapów na drodze do ustalenia ostatecznej trasy.
"W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r." - informuje CPK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolej Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem - co zmieni?
Inwestor podaje, że po budowie łódzko-wrocławskiego odcinka KDP, podróż między stolicą woj. łódzkiego a woj. dolnośląskiego skróci się z około trzech do jednej godziny. Pociągi mają rozwijać prędkość do 250 km/h, ale w przyszłości - do 350 km/h. CPK zapewnia, że nie będzie do tego potrzebna modernizacja trasy.
W ramach inwestycji powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. "Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu" - informuje CPK.
Zgodnie z założonym harmonogramem prac, KDP między Łodzią a Wrocławiem ma być uruchomiona w 2028 r., czyli przed otwarciem superlotniska w gminie Baranów. Eksperci są jednak zgodni co do tego, że to termin nierealny do dotrzymania.