Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

CPK przedstawił, którędy chce poprowadzić drugi odcinek Kolei Dużych Prędkości

67
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny w środę (10 sierpnia) przedstawiła tzw. wariant inwestorski odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem. Nie jest to jeszcze ostateczny przebieg, ale to ważny krok. Zwłaszcza dla osób, które od dwóch lat nie mogą ustalić, czy przez ich działkę będą przejeżdżać pociągi.

CPK przedstawił, którędy chce poprowadzić drugi odcinek Kolei Dużych Prędkości
Pociągi na liniach Kolei Dużych Prędkości mają rozpędzać się do 250 km/h. W przyszłości - do 350 km/h (NurPhoto via Getty Images, NurPhoto)

Spółka CPK, oprócz budowy superlotniska w gminie Baranów, ma też jak najlepiej skomunikować Centralny Port Komunikacyjny z największymi miastami Polski. W tym celu powstać ma prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym KDP.

Dwa lata temu inwestor przedstawił korytarze, w których mają być dopiero zlokalizowane tory. Od tego momentu mnożą się protesty i głosy załamanych mieszkańców, których działki przetnie - a może nie przetnie - Kolej Dużych Prędkości. Przedstawiciele CPK na wszystkie prośby o jasne stanowisko w tej sprawie odpowiada bowiem, że to jeszcze nie jest etap, by to stwierdzić.

W niejako uprzywilejowanej sytuacji są mieszkańcy regionów między Łodzią a Warszawą oraz między Łodzią a Wrocławiem. W czerwcu CPK przedstawił wariant inwestorski przebiegu pierwszego z tych odcinków KDP. "Inwestorski", czyli taki, który po analizie uznano za optymalny pod względem różnego rodzaju kosztów. W środę (10 sierpnia) wariant inwestorski przedstawiono dla łódzko-wrocławskiego odcinka.

CPK przedstawił rekomendowany przebieg trasy KDP Łódź-Wrocław

"Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Oznacza on również najniższe koszty budowynajmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów" – informuje Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych w komunikacie prasowym.

Centralny Port Komunikacyjny podaje, że wariant wybrano na podstawie 67 spotkań z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin oraz 35 tys. ankiet. Co ważne, to nie koniec konsultacji. Wręcz przeciwnie. CPK dotychczasowe konsultacje nazywa "nieoficjalnymi". Uwagi do zaproponowanego wariantu będzie można zgłaszać na każdym z kolejnych etapów na drodze do ustalenia ostatecznej trasy.

"W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r." - informuje CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Kolej Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem - co zmieni?

Inwestor podaje, że po budowie łódzko-wrocławskiego odcinka KDP, podróż między stolicą woj. łódzkiego a woj. dolnośląskiego skróci się z około trzech do jednej godziny. Pociągi mają rozwijać prędkość do 250 km/h, ale w przyszłości - do 350 km/h. CPK zapewnia, że nie będzie do tego potrzebna modernizacja trasy.

W ramach inwestycji powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. "Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu" - informuje CPK.

Zgodnie z założonym harmonogramem prac, KDP między Łodzią a Wrocławiem ma być uruchomiona w 2028 r., czyli przed otwarciem superlotniska w gminie Baranów. Eksperci są jednak zgodni co do tego, że to termin nierealny do dotrzymania.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(67)
WYRÓŻNIONE
Do tej pory
2 lata temu
250 milionów kosztuje polskiego podatnika pilnowanie łąki pod Baranowem
Adi
2 lata temu
350 km/h i przystanek co 15 km? to chyba jakieś atomowe te pociągi będą? po prostu cała ta kolej i CPK to kolejna okazja do zajumania kasy i nic więcej, nawet jak to nie powstanie to i tak wydoją podatników. Ile już zakosili?
jan
2 lata temu
Nie jest potrzebne lotnisko. To marnowanie pieniędzy jak na przekop mierzeji.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (67)
Realny
2 lata temu
Biedni Ci przesiedleńcy, będą uchodzcami.
Śmieszne
2 lata temu
Ludzie tak napiepszaja na Tuska ze jest Niemcem, kiedy pisowcy robią to co Niemcy robili w WW2 i chcieli zrobić. Centrum infrastrakturzy przerzutowej na wschód w Polsce, wyburzali budynki i stawiali drogi, tory itd. Widać że na czymś trzeba się wzorować
Babcia
2 lata temu
Po cholerę nam to cpk, ja wolę latać z gdańska
Mc2
2 lata temu
Przez "ich działkę" nie będzie przejeżdżał pociąg, bo to już NIE BĘDZIE ICH działka 😟
jak już
2 lata temu
dajecie mapę to zróbcie tak aby można było ją powiększyć...!!!
...
Następna strona