Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Gospodarczyk
|
aktualizacja

Cyfrowa rewolucja weszła w życie. Zmiany dla milionów Polaków

4
Podziel się:

Od 1 stycznia 2025 r. w Polsce działa system e-Doręczeń, umożliwiający cyfrową wymianę korespondencji urzędowej. Jak przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji, usługa zapewnia wygodny, tańszy i bezpieczniejszy sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami.

Cyfrowa rewolucja weszła w życie. Zmiany dla milionów Polaków
E-Doręczenia działają jako elektroniczny odpowiednik tradycyjnych listów poleconych z potwierdzeniem odbioru (East News, Piotr Kamionka/REPORTER)

Od początku 2025 r. w Polsce funkcjonuje system e-Doręczeń, który umożliwia wysyłanie i odbieranie listów poleconych przez internet. - To nowy etap cyfryzacji administracji państwowej - ocenił wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. System ten jest dostępny dla większości urzędów i instytucji, które muszą umożliwić obywatelom korzystanie z tej formy korespondencji.

Cyfrowa rewolucja w urzędach

E-Doręczenia działają jako elektroniczny odpowiednik tradycyjnych listów poleconych z potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu obywatele mogą odbierać i nadawać urzędowe pisma bez konieczności wizyty na poczcie. Aby skorzystać z systemu, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń na stronie mObywatel.gov.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polacy w czołówce. "Otrzymaliśmy blisko 40 czy 50 kartonów z listami, z czego 20 tylko z Polski"

- Nowelizacja ustawy o e-Doręczeniach daje urzędom czas na dostosowanie się do zmian do końca 2025 r. - wyjaśnia Magdalena Kordas, radca prawny. Skrzynka do e-Doręczeń ma docelowo zastąpić e-PUAP, a od 1 stycznia 2025 r. powinna być podstawową formą komunikacji z urzędami.

Przedsiębiorcy również muszą dostosować się do nowych wymogów. Nowe spółki muszą posiadać adres do e-Doręczeń do 1 kwietnia 2025 r. Dla jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) założonych przed 2025 r. termin ten jest dłuższy i wynosi 1 października 2026 r. Adres można założyć przez stronę biznes.gov.pl.

"e-Doręczenia to wygodna i szybka forma korespondencji między obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi. System pozwala zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów, ponieważ od teraz wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Bez potrzeby wizyty na poczcie czy w urzędzie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu" - przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji w wydanym komunikacie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Duuuuuu M.
2 tyg. temu
Powodzenia
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
cyfryzator
3 tyg. temu
Jeszcze z kontem bankowym tego mobywatela zintegrujcie, by można było ściągać podatki, kary i mandaty na bierząco. A tym w wieku poborowym ustawowy obowiązek włączonej apki i lokalizacji.
66+
3 tyg. temu
Emeryci i renciści poproszą o bon cyfryzacyjny na zakup odpowiedniego sprzętu, dostęp do internetu oraz opłacenie kursu lub asystenta pomagającego to wszystko ogarnąć.
Obserwator
3 tyg. temu
Jakie to"wspaniałe"!Hakerzy cieszą się bardzo z tego!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Duuuuuu M.
2 tyg. temu
Powodzenia
Obserwator
3 tyg. temu
Jakie to"wspaniałe"!Hakerzy cieszą się bardzo z tego!
66+
3 tyg. temu
Emeryci i renciści poproszą o bon cyfryzacyjny na zakup odpowiedniego sprzętu, dostęp do internetu oraz opłacenie kursu lub asystenta pomagającego to wszystko ogarnąć.
cyfryzator
3 tyg. temu
Jeszcze z kontem bankowym tego mobywatela zintegrujcie, by można było ściągać podatki, kary i mandaty na bierząco. A tym w wieku poborowym ustawowy obowiązek włączonej apki i lokalizacji.