Od początku 2025 r. w Polsce funkcjonuje system e-Doręczeń, który umożliwia wysyłanie i odbieranie listów poleconych przez internet. - To nowy etap cyfryzacji administracji państwowej - ocenił wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. System ten jest dostępny dla większości urzędów i instytucji, które muszą umożliwić obywatelom korzystanie z tej formy korespondencji.
Cyfrowa rewolucja w urzędach
E-Doręczenia działają jako elektroniczny odpowiednik tradycyjnych listów poleconych z potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu obywatele mogą odbierać i nadawać urzędowe pisma bez konieczności wizyty na poczcie. Aby skorzystać z systemu, wystarczy założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń na stronie mObywatel.gov.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Nowelizacja ustawy o e-Doręczeniach daje urzędom czas na dostosowanie się do zmian do końca 2025 r. - wyjaśnia Magdalena Kordas, radca prawny. Skrzynka do e-Doręczeń ma docelowo zastąpić e-PUAP, a od 1 stycznia 2025 r. powinna być podstawową formą komunikacji z urzędami.
Przedsiębiorcy również muszą dostosować się do nowych wymogów. Nowe spółki muszą posiadać adres do e-Doręczeń do 1 kwietnia 2025 r. Dla jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) założonych przed 2025 r. termin ten jest dłuższy i wynosi 1 października 2026 r. Adres można założyć przez stronę biznes.gov.pl.
"e-Doręczenia to wygodna i szybka forma korespondencji między obywatelami i przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi. System pozwala zaoszczędzić czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów, ponieważ od teraz wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Bez potrzeby wizyty na poczcie czy w urzędzie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu" - przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji w wydanym komunikacie.