W połowie lipca pisaliśmy w money.pl, że krakowska GDDKiA jest blisko podpisania umowy na likwidację wąskiego gardła Zakopianki w Libertowie. Chodzi o skrzyżowanie drogi krajowej nr 7 z ulicami Góra Libertowska oraz Świetlistą, gdzie ruchem steruje sygnalizacja świetlna. Obsługuje ruch złożony z kilkudziesięciu tysięcy pojazdów dziennie.
We wtorek (29 sierpnia) doszło do wyczekiwanego przełomu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział Kraków podpisała umowę na projekt oraz przebudowę skrzyżowania wraz z trasami lokalnymi.
Zwycięzcą postępowania okazało się Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie. Przyjęta przez GDDKiA oferta opiewa na ok. 150 mln zł. Warto dodać, że drogowcy mieli na inwestycję zaplanowany budżet w wysokości ok. 188 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Utrudnienia na Zakopiance w Libertowie
Umowa, jak wspomnieliśmy, dotyczy projektu nowej infrastruktury oraz jej budowy. Oznacza to, że fizyczna przebudowa układu drogowego nie ruszy natychmiast. Jak podała money.pl krakowska GDDKiA, początek prac budowlanych zaplanowano na drugi kwartał 2025 r.
Początek robót tradycyjnie spowoduje utrudnienia. Za mniej więcej dwa lata kierowcy w Libertowie napotkają na zwężenia. GDDKiA deklaruje, że ruch będzie utrzymany w trakcie realizacji inwestycji. A ta ma trwać do połowy 2027 r.
Inwestycja zakłada likwidację jednopoziomowego skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i Świetlistą. Przecinające DK7 ulice poprowadzone tunelem pod słynną trasą do Zakopanego. Dzięki czemu nie będzie trzeba czekać na zielone światło.
Tunel zostanie zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. Znajdzie się w nim m.in. ciąg pieszo-rowerowy. Natomiast w okolicy dzisiejszego wąskiego gardła GDDKiA zbuduje kładkę dla pieszych. Inwestor zapowiada, że znacząco poprawi również sieć dróg lokalnych wzdłuż Zakopianki.